Är gåva enskild egendom?

Hej,

Jag är gift och har ett barn,

Min mor, 75 år, vill ge mig en gåva (150 000 sek till att köpa en bil. Hennes privata tillgångar är > 2 msek)

Är gåvan att räkna som om det ingår i äktenskapet (dela lika på bilen) eller är det enskild egendom?

Och - vad behöver jag göra, om det finns något att göra, om jag vill ha det som enskild egendom?

Tusen tack i förskott

Mvh

Åsa

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Räknas gåvan automatiskt som enskild egendom?

Om ni inte har något äktenskapsförord räknas gåvan som utgångspunkt inte som enskild egendom. Det innebär att ni vid en eventuell bodelning, något förenklat, ska dela på bilen. Detta kan du ändra på.

Hur ändrar jag så att gåvan blir enskild egendom?

Om du vill att bilen ska vara enskild egendom kan ni antingen upprätta ett äktenskapsförord (7 kap. 3 § ÄktB) eller så kan din mamma skriva ett gåvobrev där hon anger att gåvan är enskild egendom. Din mamma borde i så fall skriva att gåvan villkoras av att det är enskild egendom (7 kap. 2 § 2 punkten ÄktB). Om ni istället vill göra det genom äktenskapsförord finns vissa formkrav.

Formkrav vid äktenskapsförord

För att äktenskapsförordet ska vara giltigt krävs att det är

- skriftligt,

- undertecknat av båda makarna, och

- inlämnat till skatteverket för registrering (7 kap. 3 § ÄktB).

Sammanfattning

Gåvan blir som utgångspunkt inte enskild egendom men den kan bli det, antingen genom gåvobrev eller äktenskapsförord. Om ni vill ha hjälp att upprätta ett gåvobrev är ni varmt välkomna att kontakta våra jurister.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare