FrågaFAMILJERÄTTAdoption24/11/2018

Är en adoption som är gjord i Marocko giltig enligt svensk lag?

Hej

Min fråga handlar om adoption som är gjord i Marocko via deras lag och domstol. Om paret som adopterade ett barn där vill flytta tillbaks till Sverige, hur kan barn-situationen legaliseras i Sverige? Är det godkänt av Sveriges lag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Regler om utomlands gjorda adoptioner, och om dessa adoptioner är gällande i Sverige, finns i LIA (Lag (1971:796) om internationella rättsförhållanden rörande adoption.)

Jag utgår från att adoptionsbeslutet som din fråga rör, togs innan den 1 september 2018.

Rättsliga utgångspunkter
Huvudregeln är att ett adoptionsbeslut som har meddelats utomlands är giltigt här i Sverige. Detta förutsätter dock att de personer (paret) som adopterade barnet, var antingen medborgare eller hade hemvist i den främmande staten när beslutet meddelades där, 3 § LIA.
En person anses ha hemvist i den främmande staten om personen var bosatt där och bosättningen med hänsyn till vistelsens varaktighet och omständigheterna i övrigt måste anses vara stadigvarande.

För det fall att adoptionen skulle anses giltig här i Sverige, följer vissa rättsverkningar (effekter), 4§ LIA. Adoptivbarnet kommer att anses som parets barn i fråga om vårdnads- och underhållsfrågor. Däremot kan det bli vissa skillnader gällande arvsfrågor.

Oavsett vad som ovan sagts (se 3§) är ett adoptionsbeslut som meddelats utomlands inte giltigt i Sverige om detta skulle vara uppenbart oförenligt med grunderna för rättsordningen här i Sverige (strida mot ordre public), 6 § LIA. Ett sånt förbehåll finns för att Sverige inte vill godkänna adoptioner som har gått helt fel till, exempelvis för det fall att de biologiska föräldrarna skulle blivit fråntagna sina barn.

Svar på din fråga
Om paret som adopterade barnet antingen var medborgare eller hade hemvist i Marocko när adoptionsbeslutet meddelades, då är adoptionen giltig (godkänd) enligt svensk lag.

Vad gäller "hemvist"; av din fråga framgår att paret nu vill flytta tillbaka till Sverige. Har paret faktiskt bott i Marocko under en inte för kort tid (och även bott där då beslutet om adoption fattades), etablerat ett socialt nätverk och integrerat sig i samhället i övrigt, talar det för att paret ska anses ha haft hemvist i Marocko när beslutet meddelades (och således att adoptionen är giltig i Sverige)

Sist, adoptionen är inte godkänd enligt svensk lag om adoptionsbeslutet skulle anses strida mot svensk ordre public.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att ställa en ny eller, om det är någonting du vill förtydliga, så lägga till detta.

Linn GerhardssonRådgivare