Är det lagligt och lämpligt av Socialtjänsten att begära uppgifter om vård för beslut om försörjningsstöd

Vår familj(2 vuxna, 3 barn) är sedan en tid tillbaka beroende av försörjningsstöd.

Nu kräver vår handläggare utskrifter ur våra vårdjournaler för att "se vårdens planering".

Detta känns otroligt integritetskränkande med tanke på alla detaljer om hälsotillstånd, prover, undersökningar, samtal osv som finns nedskrivet i dessa journaler.

Tilläggas bör att pappan i familjen har en omfattande psykisk problematik och går i terapi för detta.

Mamman i familjen har omfattande medicinska problem och behandlas vid medicinska kliniken och kvinnokliniken.

Tanken på att vår handläggare kan sitta och läsa vad som sägs till en psykolog i förtroende, såväl som provresultat och samtal i förtroende på kvinnokliniken är mycket störande.

Det verkar helt vansinnigt att en handläggare på försörjningsstöd kan kräva tillgång till denna information för att vi ska kunna erhålla fortsatt försörjningsstöd för vår familj.

Naturligtvis kräver inte handläggaren direkt tillgång till våra journaler utan kravet är att vi ska skriva ut dem själva genom den lagliga rätt vi har att ta del av våra egna journaler och bifoga dem vid ansökan om försörjningsstöd.

Kan detta verkligen vara lagligt?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det låter onekligen mycket märkligt att socialtjänsten vill att du lämnar in vårdjournal för ansöka om försörjningsstöd. Jag svarar först på frågan om det är lagligt och sedan om det är lämpligt och vad du kan göra.

Laglighet

Frågan om lagligheten att begära in uppgifterna finner vi i Offentlighets- och sekretesslagen (OSL). På grund av sekretess så är det svårt för socialnämnden att begära ut dessa uppgifter från sjukvården (25 kap. 1 § OSL). Sekretessen kan dock brytas om den enskilde samtycker (10 kap. 1 § OSL). Det är alltså i praktiken lagligt. I Rättsfallet HFD 2011:49 står det också att socialtjänsten bör kunna begära in läkarintyg eller annan utredning för att styrka att någon inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande.

Lämplighet

Enligt Socialstyrelsens handbok för ekonomiskt bistånd (sidan 93) ska uppgifter som ska ligga till grund för bedömningen om rätt till ekonomiskt bistånd vara relevanta. Det är tveksamt om en vårdjournal är relevant för bedömning av rätten till försörjningsstöd. Lämpligheten kan ifrågasättas. Däremot kan som sagt någon typ av läkarintyg eller annan utredning begäras om det ska utredas om någon kan stå till arbetsmarknadens förfogande.

Hur du kan agera

Om den sökande inte lämnar in de uppgifter som begärs ska socialnämnden ta beslut på det som inlämnats (JO beslut 2015-10-05, dnr 1561-2014). Socialnämnden kan då avslå ansökan om de inte anser att tillräckliga uppgifter inlämnats. Du har sedan möjlighet att överklaga beslutet. Det är då viktigt att socialnämnden motiverar sitt beslut med att de inte fått in tillräckligt med underlag. Myndigheter är skyldiga att motivera sitt beslut (32 § Förvaltningslagen).

Sammanfattningsvis

Det är enligt min bedömning lagligt att begära in vårdjournaler, men troligtvis inte nödvändigt. Om du vägrar så har du rätt att få ett beslut ändå. Om det är avslagsbeslut ska det vara motiverat. Beslutet kan överklagas.

Franck OlofssonRådgivare