FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/07/2014

Ansvar för makes skulder samt lottläggningsregler vid bodelning

Jag har en fråga angående skulder i äktenskap. Säg att vi bor i hyreslägenhet. Min man har skulder skrivna på sig på 400.000 kr. 100.000 kr har vi gemensamt och 150.000 kr skrivna på mig. Om min man skulle gå bort blir jag i en bodelning ansvarig för hans skulder då? Kan man ta lös egendom som möbler etc vid en bodelning? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Gällande ansvar för makes skulder i samband med bodelning;

Så som huvudregel gäller enligt 1 kap. 3 § äktenskapsbalken att make under äktenskapet råder över sin egendom och svarar för sina skulder. När din make avlider innebär detta att de skulder som han har ska avräknas från din makes (dödsboets) tillgångar innan en så kallad bodelning mellan er kan göras. Här medtas såväl de skulder han har skrivna på sig som den andel som är hänförlig till honom av den gemensamma skulden. Efter att bodelning har skett kommer din makes (dödsboets) kvarlåtenskap att delas mellan de som är berättigade till det.

Detta innebär att du aldrig i samband med arvskifte kommer att bli direkt skyldig att överta din makes (dödsboets) skulder eftersom dessa ska avräknas redan i samband med bodelningen. I 21 kap. 4 § ärvdabalken stadgas att dödsboets skulder skall betalas innan bodelning eller arvskifte sker, i händelse av annat skall bodelningen eller skiftet gå åter. Således kommer du inte överta din makes skulder när han avlider.

Gällande fördelning av egendom, lottläggning;

Vid en bodelning fördelas egendom mellan makarna eller mellan make och den avlidne makes dödsbo, 9 kap. 5 § äktenskapsbalken. Vilken egendom som ska tilldelas vilken part grundas på reglerna om lottläggning och är det sista steget i en bodelning. Enligt 11 kap. 7 § äktenskapsbalken ska egendomen fördelas på lotter med ledning av de andelar som har beräknats tillhöra vardera make. Det giftorättsgods som fördelas vid lottläggningen utgörs av all sådan egendom som finns inom äktenskapet, förutom sådan som har gjorts enskild genom exempelvis äktenskapsförord eller förordnande i testamente, se 7 kap. 1-2 § § äktenskapsbalken. Häribland giftorättsgodset återfinns således lös egendom så som bohag och andra inventarier om egendomen inte är villkorad så som enskild.

Varje make har rätt att på sin lott i första hand få sin egendom eller den del av denna som den maken önskar. Den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad eller bohag har rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott eller om värdet är ringa, utan avräkning, se 11 kap. 8 § 1 st. äktenskapsbalken. Enligt 11 kap. 10 § äktenskapsbalken gäller vidare att om en make övertar makarnas gemensamma bostad eller bohag (dvs. egendom som inte varit makens egen egendom) mot avräkning och inte tillgodoser den andra maken med egendom ur giftorättsgodset skall den övertagande maken betala motsvarande belopp i pengar. Det blir således den övertagande maken som avgör om kompensation ska ske genom egendom eller pengar.

Sammanfattningsvis kan således sägas att den typ av egendom som du nämner i frågan (möbler etc.) kan tillfalla din lott vid lottläggningen som görs i slutskedet av bodelningen i det fall att egendomen ska tas med vid bodelningen från första början och inte utgör enskild egendom. Vidare har du i första hand rätt till sådan egendom som du har äganderätten till och i andra hand till gemensam egendom om kompensation lämnas och du bäst behöver egendomen.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare