Anklagelser på Facebook - förtal?

Hejsan! En fråga i ett väldigt känslig ärende. Min sambo har blivit anmäld för misshandel (falskt), polisen utreder detta dock. Det finns en kvinna i detta ärende som har valt att via media gå ut med detta ärende. Där hon hävdar att en man "högt uppsatt statstjänsteman" (min sambo, som alla vet vad han jobbar med) ska ha missbrukat sin position i arbetet. Anklagelser så som att han skulle ha misshandlat sin son. Väldigt kraftiga anklagelser som redan Sveriges rättsväsende tar hand om i nuläget. Detta publicerar hon delvis på sin Facebook sida och även öppet i facebook sidan till efterlyst. Det hon skriver kan alla på hennes sida förstå vem det handlar om. Detta trots att han inte blivit hörd eller dömd för något. Kan detta på något vis påkallas som förtal/kränkning.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En person kan dömas till böter för förtal om personen utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på något annat sätt lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning (5 kap 1 § brottsbalken). Personen kan undgå ansvar om personen var skyldig att uttala sig eller om det var försvarligt att lämna uppgifterna. (Omständigheter som kan göra det försvarligt att lämna uppgifterna är t.ex. situationer där ett annat enskilt eller allmänt intresse motiverar att uppgiften lämnas.) Personen måste då kunna bevisa att uppgifterna var sanna eller att personen hade skälig grund att tro att de var sanna. Huvudregeln är dock att ärekränkande beskyllningar är straffbelagda oavsett om de är sanna eller inte.

Din sambo kan anmäla kvinnan för förtal och väcka åtal genom att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten. Han kan även föra skadeståndstalan om ersättning för kränkningen (2 kap 3 § skadeståndslagen).

Hoppas detta ger svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare