FrågaFAMILJERÄTTAdoption02/07/2013

Ang. adoption av barn med hemvist i annat land

Hej,

Jag har fått en fråga från en ung man (17 år) angående adoption. Han bor på ett HVB-hem, har inte svenskt uppehållstillstånd och kommer från Vitryssland. Föräldrarna i hemlandet går inte att få tag på, inga andra släktingar heller.

Frågan är om det finns möjlighet att en svensk familj skulle kunna adoptera honom och hur detta i så fall skulle kunna gå till.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

och tack för din fråga till oss på Lawline.se!

Lagregleringen om adoptioner finner du i huvudsak i 4 kap. Föräldrabalken (FB), se https://lagen.nu/1949:381#K4. Se även 5 och 6 kap. Socialtjänstlagen SoL https://lagen.nu/2001:453#K5.

Den som vill adoptera ett barn från ett annat land måste ha ett medgivande från socialnämnden i sin hemkommun innan barnet lämnar sitt ursprungsland. Medgivande får lämnas endast om den sökande är lämpad att adoptera. I medgivandeutredningen tas särskild hänsyn  till sökandens kunskaper och insikter om adoptivbarn och deras behov och den planerade adoptionens innebörd, ålder, hälsotillstånd, personliga egenskaper och sociala nätverk. För att få ett medgivande är det obligatoriskt att delta i en föräldrautbildning som kommunen anvisar till (6 kap. 12 § SoL).

Till detta kommer att den som inte har fyllt arton år inte får adopteras utan föräldrarnas samtycke (4 kap. 5 § FB).

Jag föreslår att ni tar kontakt med Socialtjänsten i er kommun för att undersöka möjligheterna till adoption.

Vänligen,

Amanda RasmussonRådgivare