FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/01/2015

Allmänt åtal och åtalsplikt

Hej. Det är så att för ett tag sen råkade jag knuffa en närstående så den personen ramlade och slog sig. Jag blev polisanmäld och polisen kom och hämtade mig. Fick spendera 9 timmar på stationen plus förhör sen släppte de mig. Nu har jag och målsägande fått brev att det kommer att bli rättegång, men vi har inte fått nåt datum än. Det som hände var en olycka och både jag och målsägande vill inte gå vidare med detta längre. Vi vill inte att det ska bli nån rättegång. Finns det nåt vi kan göra för att de ska lägga ner rättegången? Både jag och målsägande var onyktra när det hände. Jag och målsägande har haft vissa överenskommelse om att jag inte ska dricka alkohol på några månader till att börja med, sen har vi också börjat på terapi. Tackar för snabb svar.

Ps. Målsägande vill inte vara med på rättegång och kommer inte att samarbeta om det blir rättegång.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Frågor om åtal behandlas i Rättegångsbalken, som du hittar https://lagen.nu/1942:740 och Brottsbalken som du hittar https://lagen.nu/1962:700.

Alla brott hör under allmänt åtal, om de inte är uttryckligen undantagna från det, Rättegångsbalken 20:3. Att ett brott hör under allmänt åtal innebär att en åklagare kan väcka åtal utan att målsäganden behöver samtycka till det. I de allra flesta fall kan därmed inte en målsägande besluta att det inte ska väckas något åtal. I det här fallet kan jag tänka mig att åklagaren har tänkt väcka åtal för misshandel, Brottsbalken 3:5 eller vållande till kroppsskada, Brottsbalken 3:8. Misshandel hör under allmänt åtal och en målsägande kan därmed inte själv besluta att åtal inte ska väckas. Gällande vållande till kroppsskada, om det inte är grovt, kan åklagaren däremot endast väcka åtal om målsäganden anger brottet till åtal och åtal är påkallat ur allmän synpunkt, BrB 3:12.

På Åklagarmyndighetens hemsida kan ni hitta mer information om åtalsplikt, http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Atalsbeslutet/Atalsplikt/.

Jag hoppa satt du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare