FrågaFAMILJERÄTTAdoption27/02/2018

Adoption och förhållandet till de migrationsrättsliga reglerna

Hej!

Jag bor tillsammans med en ung man från Afghanistan som har tut i två år till. Han arbetar mycket som undersköterska och utbildar sig. Så förhoppningsvis får han stanna. I familjen ingår även mina fyra biologiska söner (3 hemmavarande) och en kille till från Afghanistan. Frågan gäller kille nummer ett. Han har flyktingstatus. Han är för gammal för anhöriginvandring men vill ju hjälpa sin familj som är på flykt. Kan jag, med föräldrarnas samtycke, adoptera hans yngre och omyndiga syskon? För att få dem i trygghet. Jag är ensamstående, men han och jag kommer hjälpas åt med allt praktiskt och ekonomiskt (vi tjänar båda bra)

Mvh Maria

Lawline svarar

Hej,

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

En ansökan om adoption görs hos tingsrätten. Domstolen har alltså att bedöma om förutsättningar för bifall till adoption föreligger.

Rätten ska bl.a. göra en lämplighetsprövning innan en adoption går igenom. Tillstånd får ges endast om adoptionen är till fördel för barnet samt sökanden har antingen uppfostrat barnet eller vill uppfostra det eller det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoptionen (se 4 kap. 6 § första stycket Föräldrabalken).

Den sistnämnda formuleringen "personligt förhållande mellan sökanden och barnet" har i rättspraxis tillämpats på situationer där man misstänker att det huvudsakliga syftet med adoptionen är att ge adoptivbarnet uppehållstillstånd i Sverige. Lagen ska alltså tolkas som så att den inte medger att man använder sig av adoptionsinstitutet som ett medel för att kringgå de migrationsrättsliga reglerna.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare