FrågaFAMILJERÄTTAdoption14/02/2018

Adoption då barnet är 18 år gammal

Hej,

Jag och min man (båda 57 år) vill gärna adoptera den afghanske pojke som vi nu känt i

1,5 år och som bott hos oss i 0,5 år. Han är 17 år men har blivit uppskriven i ålder till 18 år och i samband med det fått avslag på sin asylansökan. Vi har nu hjälpt honom (tillsammans med advokatbiträde) att överklaga, och väntar nervöst på detta.

I vår familj finns också 2 döttrar, 20 och 27 år. De bor för tillfället båda hemma. Vi är alla som en stor familj, och vi har lärt känna pojken väl och vi vet att han trivs mycket bra.

Går det att adoptera och hur gör man?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

När det gäller reglerna kring adoption så finns de i föräldrabalken.

Det finns olika kriterier som ska vara uppfyllda för att man ska få adoptera. För det första så om man ska adoptera gemensamt så krävs det att man är gifta. I ditt fall verkar det som ni är gifta och det är då inget problem. Nästa kriterium är att barnet ska vara under 18 år, ett barn som man ska adoptera får endast vara över 18 år i de fall då barnet är eget barn, makes barn eller makes adoptivbarn eller om synnerliga skäl föreligger.

Det andra som måste vara uppfyllt är att om barnet är över 12 år så krävs det samtycke från barnet själv för att det ska få adopteras.

Det krävs också att samtycke finns från föräldrarna till barnet. Rätten ska sedan pröva om adoptionen är lämplig, här ser rätten till vad som är bäst för barnet.

I ert fall kan det bli två olika utfall beroende på hur prövningen av åldern slutar. I det fall då överklagan går igenom och adoptivbarnet förklaras vara 17 år så kan ni alltså adoptera om det finns samtycke från föräldrarna, från barnet och om rätten anser att det är bäst för barnet.

I det fall då överklagan inte går igenom så kommer det blir svårare för er att adoptera då det i så fall skulle krävas synnerliga skäl för att kunna genomföra adoptionen. Synnerliga skäl har varit i vissa fall då ena föräldrarna inte har varit över 25 år. Det är alltså oklart i rättsläget om det är synnerliga skäl när det gäller en åldersprövning som säger att ett barn är över 18 år. Här är det alltså oklart om en adoption skulle vara tillåten i de fall då överklagan inte går igenom.

Hoppas ni fick svar på er fråga! I de fall ni vill veta mer får ni gärna kontakta och boka in ett samtal med en av våra jurister på Lawline för vidare rådgivning.

Vänligen,

Julia GustafssonRådgivare