FrågaFAMILJERÄTTAdoption19/09/2017

Adoption av vuxen person

Hej! Jag r fostermamma till en före detta svägerska barn och vi och min före detta man har gått skilda vägar vi är vänner och mitt fosterbarn bor hos honom men vi har väldigt bra kontakt han är 28 år han har levt ihop med oss hela livet! Vi ville adoptera honom för flera år sen men hans obligatoriska mamma vägrade kan han nu göra ett eget val ? Vill ju han ska ärva mej eftersom han är lika mycket värd som mina egna barn? Snälla hjälp mej och han innan jag dör! Vad ska vi göra? Mvh.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Endast den som är under 18 år behöver samtycke från biologisk förälder för att kunna bli adopterad till annan (jämför 4 kap. 5a § Föräldrabalken). Det är tingsrätten som beslutar om en adoption ska godkännas eller ej. Det är således dit ni ska skicka ansökan. För att tingsrätten ska godkänna adoptionen måste den efter en utredning anses vara lämplig (se 4 kap. 6 §). Tillstånd får ges endast om adoptionen är till fördel för barnet samt sökanden har uppfostrat barnet eller vill uppfostra det eller det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoptionen. Därtill får det inte förekomma någon slags ekonomisk del i adoptionen (t.ex. att man kommer överens om att barnet ska betala viss summa och i utbyte blir hen adopterad).

Av din fråga framgår att din svägerskas barn bott med dig hela livet och att du är den som uppfostrat honom. Enligt ovan kriterier är detta något som talar för att tingsrätten skulle bedöma adoptionen som lämplig.

Om du/ni vill ha hjälp i ansökningsprocessen råder jag er att boka ett möte med Lawlines Juristbyrå.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare