FrågaFAMILJERÄTTAdoption30/10/2017

Adoption av vuxen är adoptanten har utländskt medborgarskap

Hej mitt namn är Tony och jag har lite frågor gällande adoption.

För att vara specifik handlar det om att jag vill att en annan skall adoptera mig som är vuxen själv.

Men problemet är det att individen jag vill ha som fader på papper är inte svensk medborgare men befinner sig i Sverige utan papper från migrationsverket.

Är det fortfarande möjligt för denne att adoptera mig?

Min biologiska fader har jag inte haft någon kontakt med på fler flera år av hemska anledningar.

Individen jag vill ha som fader har funnits där för mig i åratal och jag ser verkligen denne som en fader och han mig som en son.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inte några direkta hinder för någon att adoptera en vuxen person. Det får dock inte ske av ekonomiska skäl. Eftersom, som du anför, styvfadern under ditt liv har fungerat som din förälder, bör det vara möjligt för denne att adoptera dig. Det ligger heller inte några hinder i att personen du vill adopterar dig har utländskt medborgarskap.

För att genomföra en adoption ska ni vända er till den tingsrätt som finns i det område personen som vill adoptera dig har hemvist (som ledord kan sägas den ort där han är folkbokförd). Skulle ni vända er till fel tingsrätt kan de ändå lämna över målet till rätt domstol (10 kap. 20a § rättegångsbalken). Ansökan, som ska skickas till tingsrätten, kan författas som ett brev som ni båda ska underteckna. Namn och personnummer ska finnas med för er båda. Dessutom ska motivet för adoptionen finnas med (ni skriver att det är för att personen har fungerat som far för dig under X antal år). Det kan även vara bra om din mor skriver under brevet och att det står med att hon samtycker till adoptionen. Domstolen behöver också kontaktuppgifter till din biologiska far, om han lever, eftersom han måste höras i ärendet. Han kan dock inte hindra adoptionen eftersom du är myndig.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare