FrågaFAMILJERÄTTAdoption04/01/2018

Adoption av vuxen

Hejsan. Det är så att jag har aldrig haft nån bra kontakt med min riktiga pappa. utan min bonuspappa Har uppfostrat mig i 20 år nu, Och vi har pratat om att adoptera. Men Om han skulle adoptera mig. så vet jag att då bryts kopplingen till mina biologiska föräldrar. Men kan man göra så att bara kopplingen till Pappan bryts?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om adoption finner du i 4 kap. Föräldrabalken.

Adoption av vuxen

Enligt svensk rätt så räknas man som myndig och därmed vuxen vid 18 års ålder. Det framgår av din fråga att du är minst 20 år gammal, vilket skulle innebära en adoption av vuxen. Vid adoption görs en ansökan till tingsrätten som därefter gör en bedömning om det är lämpligt att adoptionen äger rum.

Syftet med adoption ska vara att skapa ett familjerättsligt förhållande. Av 6 § framgår att tillstånd för adoption ska endast ges om det anses vara till fördel för barnet. Den som söker bli adoptivförälder ska ha uppfostrat alternativt vilja uppfostra barnet. Utöver detta tas hänsyn till det personliga förhållandet mellan barnet och den som söker adoptera. I och med att du som vuxen önskar bli adopteras krävs att din bonuspappa ska ha uppfostrat dig eller att det klart framgår att du och din bonuspappa har ett betydande personligt förhållande som kan likställas med relationen mellan förälder och barn.

Då du är myndig krävs inte ett samtycke från din biologiska pappa för att adoptionen ska kunna äga rum. Det framgår dock av 10 § att en förälder vars samtycke till adoption inte krävs, ändå ska höras i frågan om det är möjligt.

Gällande din fråga huruvida kopplingen till dina biologiska föräldrar bryts:

Adoptivbarn likställs med biologiska barn. Det framgår inte i frågan hur din relation med din biologiska mor ser ut, adopterar din bonuspappa dig är det endast det rättsliga föräldrabandet mellan dig och din biologiska far som "bryts". Du har i sådana fall fortfarande ett rättsligt band till din biologiska alt. adoptivmoder.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om inte är du välkommen att kommentera nedan, ställa en ny fråga alternativt vända dig till någon av våra andra tjänster:

Gratis telefonrådgivning på 08-533 300 04

Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar http://www.lawline.se/ask_a_question

Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h http://www.lawline.se/ask_a_question

Boka tid med en jurist på 08-533 300 04

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare