FrågaFAMILJERÄTTAdoption19/02/2018

Adoption av sambos barn

Hej!

Jag har levt ihop med min sambo och hans som i snart tio år. Hans son är 12 år och hans mamma dog när han var 1 1/2 år.

Vi har även ett gemensamt barn på snart 3 år.

Nu till min fråga, kan jag adoptera min sambos son? Vi är förlovade och planerar att gifta oss nästa år.

Vi har företag, hus och allt annat ihop och hans son ser mig som hans mamma då han inte minns sin biologiska mamma alls.

Sen vi fick ett gemensamt barn så har bonus sonen pratat mkt om att han vill att ja ska va hans mamma "på riktigt".

Hur går vi vidare ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller adoption så är det främst 4 kap. i föräldrabalken (FB) som är aktuell. Om du har övriga frågor avseende förutsättningarna för att genomföra en adoption som inte besvaras nedan rekommenderar jag att du kollar där, då bestämmelserna överlag är relativt lätta att begripa sig på. Jag kommer nedan att gå igenom de bestämmelser som jag, utifrån din fråga, bedömer vara relevanta i ditt fall.

Av 4 kap. 4 § FB framgår att endast makar får adoptera gemensamt. Det innebär att den som är ogift och adopterar som regel blir ensam förälder. Det framgår av din fråga att ni endast är sambos. Det innebär att om du genomför en adoption av din sambos son så kommer du att bli sonens enda förälder och din sambos juridiska föräldraskap "släcks" enligt 4 kap. 7-8 § FB.

Du nämner i din fråga att din sambos son är 12 år, det innebär att bestämmelsen i 4 kap. 5 § FB är tillämplig. Av bestämmelsen framgår att den som har fyllt 12 år inte får adopteras utan samtycke. Din sambos son måste alltså samtycka till eventuell framtida adoption.

Eftersom sonen inte har fyllt 18 år krävs också samtycke från hans föräldrar, i det här fallet din sambo, enligt 4 kap. 5 a § FB.

Innan en adoption äger rum ska också rätten pröva om det är lämpligt att en adoption äger rum enligt 4 kap. 6 § FB. En sådan bedömning sker med beaktande av barnets bästa.

Om en adoption genomförs efter att ni har gift er kommer barnet att anses vara erat gemensamma enligt 4 kap. 8 § FB.

ALLTSÅ

Det är inte möjligt för dig att adoptera din sambos barn innan ni gifter er utan att "släcka" din sambos föräldraskap innan ni har gift er. När ni har gift er är det dock möjligt att genomföra en adoption som resulterar i gemensamt föräldraskap. För en sådan adoption krävs samtycke från sonen då han har fyllt 12 år. Utöver det krävs också samtycke från din sambo. Domstolen kommer också att göra en lämplighetsprövning utifrån om adoption är lämpligt utifrån barnets bästa i det enskilda fallet.

Hoppas att det här besvarade din fråga!

Sara NordekvistRådgivare