FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/12/2017

Adoption av en vuxen person

Hej!

Har bott i Sverige i 45 år och har ingen familj här. Undrar om det är möjligt att adoptera en avlägsen släkting till mig ( kusins barnbarn) som bor i Polen och har nyligen fyllt 18 år?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler och förutsättningar för adoption regleras i föräldrabalken 4 kap. Nedan följer en sammanfattning av vad som gäller för adoption av vuxna barn (över 18 år).

1. Åldersförutsättningar för sökanden

För att få adoptera någon annans barn måste man ha fyllt 25 år (föräldrabalken 4 kap. 1 §). Som regel tillåts inte en person som är över 45 år att adoptera, men prövningen är individuell och i vissa fall kan det tillåtas.

2. Barn över 12 år måste samtycka till adoptionen

Den som har fyllt 12 år får inte adopteras utan eget samtycke. Sådant samtycke behövs dock inte om barnet är under 16 år och det skulle kunna skada honom eller henne att bli tillfrågad. Samtycke behövs inte heller om barnet är varaktigt förhindrad att lämna samtycke på grund av en psykisk störning eller liknande förhållande. (föräldrabalken 4:5 stycke 1-2). I ditt fall kan ditt kusins barnbarn bli adopterad av dig om han eller hon själv vill det.

3. Ansökan

Ansökan om adoption ska göras hos tingsrätten i den stad där du bor. Ansökan ska innehålla era namn och personnummer samt vara undertecknad av dig och ditt kusins barnbarn. I ansökan ska det även anges varför ni vill genomföra adoptionen.

4. Tillstånd för adoption

Tillstånd för adoptionen får endast ges om...

- Adoptionen är till fördel för barnet.

- Sökanden (du) har uppfostrat eller vill uppfostra barnet eller det annars med hänsyn till personliga förhållanden mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoption.

- Ansökan får inte bifallas om det från någons sida har getts eller utlovats ersättning eller om det har avtalats om bidrag till barnets underhåll (föräldrabalken 4 kap. 6 § stycke 1-3).

När tingsrätten prövar en adoptionsansökan görs en helhetsbedömning. Det kan vara svårt att få igenom en adoption av ett vuxet barn. Något som kan tala för att en adoption ska beviljas är om du och ditt kusins barnbarns relation är god.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare