FrågaFAMILJERÄTTAdoption02/03/2018

Adoptera partners barn utan att vara gifta?

Hej!

Jag har inseminerat på Akademiska sjukhuset i Uppsala som ensamstående och är nu i nionde månaden och ska snart föda. Jag är ju den enda lagliga föräldern i nuläget. Men jag har träffat en partner och vi har funderat på hur vi gör om han ska bli den lagliga pappan. Kan han adoptera barnet utan att vi gifter oss?

Tacksam för svar

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den möjlighet som finns för din partner att betraktas som förälder till ditt barn enligt lagen är genom adoption. I dagsläget ger lagen endast möjlighet för en make att adoptera den andra makens barn och på så sätt båda två bli rättsliga föräldrar.

För att ni gemensamt ska kunna vara föräldrar till barnet i lagens mening krävs alltså att ni först gifter er. Först därefter kan din partner ansöka om adoption av ditt barn. (4 kap. 3-4 § föräldrabalken)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare