FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/11/2018

Tilläggsavgift i kollektivtrafiken

Hej! Det är nu så att jag har åkt en böter för att köptfel biljetter på Ultra (Umeå stads traffik) köpte en ungdoms biljett istället för vuxen biljett. Då kontrollanten kom fram till mig så frågade han efter att få se biljetten och sen efter att han fått se biljetten så frågade han mig av att få se min identifikation (körkort i detta fall) och började sedan fylla i ett block utan att egentligen förklara vad som hänt. När han var klar då sa han vad som hade hänt precis som jag sa i början av detta meddelande. Jag undrar nu då om han agerade på ett korrekt sätt? Jag erbjöd även att direkt där och då köpa en ny biljett som kompensation för mitt fel köp eftersom jag kunde göra köpet direkt i mobilen. Har ni sedan några tips om hur jag skall gå tillväga när jag ska överklaga? Lagar och regler? Hjälp mig

Det var 1200kr som bötern ligger på.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En biljettkontrollant kan inte tvinga dig att visa legitimation, men de begår inte heller något fel om de frågar. Eftersom du frivilligt visade en biljett och frivilligt gav legitimationen till kontrollanten har han/hon som jag ser det inte begått något fel. Värt att nämna är att kontrollanten givetvis kan tillkalla polis om de misstänker dig för brott. Att åka utan giltig biljett faller in under brottet ringa bedrägeri (tidigare bedrägligt beteende), se 9 kap 2 § Brottsbalken. Polisen kan i sin tur kräva dig på legitimation om de misstänker dig för brott, vilket följer av Polislagen.

Nu till frågan om giltig biljett: Utgångspunkten är att man har ett eget ansvar för att ha en giltig och korrekt biljettyp när man befinner sig på ett transportmedel i kollektivtrafiken. Transportörerna i kollektivtrafiken har rätt att utge en sk. Tilläggsavgift för den som åker utan en giltig biljett. Det är en avgift utöver biljettavgiften, se 1 § Lag om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik.

Under vissa omständigheter kan man slippa denna avgift. I 2 § Lag om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik framgår det att en tilläggsavgift inte får tas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet. Det skulle exempelvis kunna handla om att man är en utländsk turist och inte har förstått vad de olika biljettyperna innebär.

I förarbeten till lagen framgår det att en ursäkt att man har köpt fel biljett kan inte ses som en sådan ursäkt som skulle falla under 2 §. Utifrån din information bedömer jag att det inte föreligger sådana ursäktande omständigheter som skulle göra att du inte var tvungen att betala.

Om du ändå vill överklaga bör du i första hand vända dig till Ultra och meddela att du bestrider avgiften. Det bästa vore om du kunde lösa detta med Ultra utan att behöva ta ärendet vidare till domstol. Risken finns att Ultra ansöker om betalningsföreläggande via Kronofogden om de inte får betalt. Om du då bestrider Ultras ansökan om betalningsföreläggande kan målet gå till tingsrätten, se 31 § samt 33 § Lag om betalningsföreläggande och handräckning.

Det finns aldrig några garantier för hur det kommer gå i en rättegång. Om du väljer att ta det ända till tingsrätten så finns det en risk att du förlorar och därmed behöver betala Ultras rättegångskostnader. Eftersom ni i så fall skulle tvista om ett värde som inte uppgår till mer än häften av ett prisbasbelopp så handlar det om ett förenklat tvistemål, 1 kap 3 d § Rättegångsbalken. I dessa fall finns det dock begränsningar för hur mycket man kan behöva betala för rättegångskostnader, 18 kap 8 a § Rättegångsbalken.

Utifrån din information tror jag tyvärr det finns små möjligheter att vinna en tvist eftersom det inte finns några uppenbara omständigheter som skulle vara ursäktande. Om du ändå vill bestrida avgiften och få det prövat i tingsrätten rekommenderar jag dig att undersöka om din hemförsäkring erbjuder rättshjälp. I vissa hemförsäkringar finns ett sk. Rättsskydd där man kan få hela eller delar av rättegångskostnader och ev ombudskostnader betald.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsning,

Lovisa SidénRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000