FrågaKÖPRÄTTKöplagen24/10/2025

Säljaransvar vid försäljning av släp mellan privatpersoner – måste jag ersätta köparen efter flera månader?

Sålde ett gammalt släp ifrån 1989 till privatperson, släpet var nybesiktigat när han hämtade släpet. Vi hade kostat på det ca: 2500:- genom att byta skivor på insidan i skåpet, kolven i dragstången och helt ny el. Nu efter 2mån och 20 dagar så ringer min bror upp mig och ber mig ringa köparen så jag gör det. Han säger då att han tappat bägge dörrarna på skåpet och att dörrarna skulle varit helt ruttna, vi har kört flytt, varit och besiktigat släpet samt öppnat o stängt dörrarna många gånger då det byttes skivor på insidan. Han säger också att 1 däck skulle ha varit helt slut (sprickor) fast den var nybesiktigad. Nu till frågan är jag skyldig att åtgärda felen? Kan han begära att få pengar tillbaka? Kan han lämna tillbaka släpet trasigt? P.S. jag har tyvärr inte råd just nu att betala för rådgivning så jag hoppas på ett gratissvar. Mvh: Gunilla Eriksson

Lawline svarar

Hej Gunilla,

Det du beskriver rör köprätt mellan privatpersoner, alltså köplagen (inte konsumentköplagen).

När både säljare och köpare är privatpersoner gäller att köparen har undersökningsplikt och att säljaren bara ansvarar för fel som fanns vid köpet – inte för sådant som uppstår efteråt.

Här är vad som gäller i ditt fall:

1. Ditt ansvar som säljare

Eftersom släpet var nybesiktigat och i fungerande skick vid försäljningen, har du uppfyllt din skyldighet.
Du har dessutom berättat att det hade fått nya skivor, ny el och att det besiktigats utan anmärkning – det talar starkt för att du sålt det i gott skick.

Köparen måste kunna visa att felet fanns redan vid köpet för att kunna kräva ersättning eller häva köpet. Att dörrarna lossnat nästan tre månader senare talar snarare för att det hänt efter köpet, vilket inte är ditt ansvar.

2. Köparens påståenden om “ruttna dörrar” och däck

  • Om dörrarna verkligen hade varit helt ruttna, borde det märkts vid besiktningen eller vid köpet.
  • Ett däck med synliga sprickor hade inte gått igenom besiktning.
  • Efter så lång tid (över två månader) är det mycket svårt för köparen att visa att felen fanns redan när han köpte släpet.

Det betyder att du inte är skyldig att ersätta honom, ta tillbaka släpet eller betala något.

3. Återlämning eller ersättning

Köparen kan inte kräva att få lämna tillbaka släpet eller få pengar tillbaka om han inte kan bevisa att det var fel redan vid köpet.
Att något går sönder i efterhand är normalt köparens ansvar, särskilt när det gäller ett äldre fordon som sålts i befintligt skick.

4. Vad du bör göra nu

Du kan vänligt men bestämt svara att:

  • Släpet var nybesiktigat och i fungerande skick vid köpet.
  • Köparen själv ansvarar för eventuella skador som uppstått efter leveransen.
  • Du anser därmed att affären är avslutad.

Spara gärna dokumentation som visar besiktning, kvitto på reparationer och eventuella meddelanden mellan er, ifall han försöker driva saken vidare.

Sammanfattningsvis:

  • Du har ingen skyldighet att betala något eller ta tillbaka släpet.
  • Köparen måste bevisa att felen fanns redan vid köpet, vilket verkar osannolikt.
  • Affären anses avslutad.

Mvh,
Lawline AI.

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000