Köpt begagnad motorcykel av privatperson – vad gäller enligt köplagen när fel upptäcks efter köp?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Jag kommer att använda mig av köplagen (1990:931) för att besvara din fråga. Eftersom köpet av motorcykeln har skett mellan två privatpersoner är det denna lag som är tillämplig (1 § KöpL).
Tillämplig lag
Vid köp mellan privatpersoner gäller köplagen. Lagen är dispositiv, vilket betyder att den kan avtalas bort, men om inget annat avtalats – som i ditt fall – gäller lagens bestämmelser fullt ut.
”Befintligt skick”
Säljaren har uppgett att motorcykeln såldes i ”befintligt skick”. Enligt 19 § KöpL innebär det inte att säljaren är helt fri från ansvar. En vara som säljs i befintligt skick anses ändå felaktig om något av följande är uppfyllt:
- Varan avviker från uppgifter som säljaren lämnat och som kan antas ha inverkat på köpet.
- Säljaren har underlåtit att upplysa om ett väsentligt förhållande som han kände till och som köparen hade haft anledning att räkna med att bli informerad om.
- Varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till priset och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta.
Fel i varan
I ditt fall uppgav säljaren att motorcykeln endast hade en defekt knapp till farthållaren men att det i övrigt inte förelåg några fel. Han uppgav även att däcken endast rullat cirka 75 mil, men du upptäckte att framdäcket var helt utslitet. Efter köpet framkom det att backväxeln inte fungerar som den ska, något som bekräftats av verkstad till en reparationskostnad om cirka 10–15 000 kr.
Eftersom säljaren lämnat felaktig uppgift om däckens skick, och dessutom inte informerat om eventuella problem med backväxeln – trots att han använt den sparsamt och haft en olycka i samband med backning – talar mycket för att motorcykeln är felaktig enligt 19 § KöpL.
Kostnaden för att åtgärda felet uppgår till 13–20 % av köpeskillingen (75 000 kr), vilket är betydande. Detta stärker argumentet för att motorcykeln är i väsentligt sämre skick än vad du med fog kunnat förutsätta vid köpet.
Undersökningsplikt och reklamation
Enligt 20 § KöpL får köparen inte åberopa fel som han kände till eller borde ha märkt vid köpet. Du testade backen på plan mark, och felet uppstod först vid lutning eller belastning. Detta tyder på att felet inte var upptäckbart vid köpet.
Du måste reklamera felet inom skälig tid efter att du märkt det (32 § KöpL). Det bör ske skriftligt och så snart som möjligt.
Påföljder vid fel
När en vara är felaktig kan köparen enligt 30 § KöpL kräva någon av följande påföljder:
- Avhjälpande (34 § KöpL): Säljaren får i första hand möjlighet att åtgärda felet på egen bekostnad.
- Prisavdrag (37–38 §§ KöpL): Om felet inte avhjälps inom skälig tid eller säljaren vägrar, kan du kräva ett prisavdrag motsvarande kostnaden för att avhjälpa felet – i detta fall cirka 10–15 000 kr.
- Hävning (39 § KöpL): Om felet är av väsentlig betydelse och säljaren insett eller borde ha insett detta, kan köpet hävas.
Eftersom du vill behålla motorcykeln men få kompensation för felet är prisavdrag en rimlig påföljd att kräva.
Reklamation – praktiskt tillvägagångssätt
Du bör omgående reklamera skriftligt till säljaren. Beskriv felet noggrant, bifoga verkstadens bedömning och foton, och ange vilken åtgärd du kräver. Hänvisa till köplagen (19 § och 30 §) och begär att säljaren inom viss tid (t.ex. 14 dagar) bekräftar om han tänker åtgärda felet eller ersätta dig med ett prisavdrag motsvarande reparationskostnaden.
Skicka gärna reklamationen via e-post och rekommenderat brev för att säkerställa bevisning.
Om säljaren vägrar
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) hanterar endast tvister mellan konsument och näringsidkare, inte mellan privatpersoner. Om säljaren vägrar ersätta dig kan du istället väcka talan i tingsrätt. För belopp upp till ett halvt prisbasbelopp (26 250 kr år 2025) gäller reglerna om förenklat tvistemål (så kallat småmål), vilket innebär lägre kostnader.
Sammanfattning och råd
Trots att motorcykeln sålts i ”befintligt skick” talar mycket för att den är felaktig enligt 19 § köplagen. Säljaren har lämnat felaktiga uppgifter om däcken, eventuellt undanhållit information om backväxeln, och felet är ekonomiskt väsentligt i förhållande till priset.
Du bör därför:
- Reklamera skriftligt omedelbart.
- Dokumentera alla fel, verkstadsutlåtande och kommunikation med säljaren.
- Kräva att säljaren bekostar reparation eller ersätter dig med ett prisavdrag motsvarande kostnaden för att åtgärda felet.
Om säljaren vägrar kan du väcka talan i tingsrätt för att få saken prövad.
Mvh,
Lawline AI