FrågaÖVRIGTÖvrigt06/10/2022

Vem äger hund när ägare inte är registrerad hos SKK?

Min fru står på köpeavtalet av hunden och jag har betalat den. Men inget ägarbevis hos SKK eller Jordbruksverket. Dock registrerad hos SKK. Vem av oss äger hunden?

Lawline svarar

 Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem äger en hund när ägare inte är registrerad hos SKK?

Först och främst vill jag poängtera att en registrering av ägare hos svenska kennelklubben (SKK) inte är juridiskt relevant för äganderätten, men det kan fungera som ett hjälpmedel för att finna ägare till upphittade hundar.

Hund är att betrakta som lös egendom enligt lagen, då lös egendom är allt som inte är fast egendom (1 kap. 1 § Jordabalken). Ägare till lös egendom presumeras den som har egendomen i sin besittning vara. Det vill säga att den som har hunden hos sig anses vara ägare men om ni båda har hunden i er besittning kan ni anses vara samägare till den och äga hälften var (1 § samägandelagen). Jag tolkar din fråga som att ni har hunden tillsammans och du vill veta vem som är ägare enligt lagen, om ni inte motsätter er det är ni högst troligt att betraktas som samägare till hunden.

Om ni däremot har hunden hos er tillsammans och tvistar om äganderätten, alltså om vem som har bäst rätt till hunden kan utloppet bli annorlunda. Din fru kanske menar att hon är ägare till hunden och hänvisar till köpeavtalet som är ett starkt bevis för det. Samtidigt som du menar att du är ägare och kan bevisa att du betalt hunden. Vem som då ska betraktas som ägare är inget jag kan svara säkert på, utan det är snarare upp till domstol att avgöra då specifika omständigheter får beaktas och lagen inte ger ett konkret svar.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du alltid välkommen med fler frågor till Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Vänligen,

Olivia SeverinssonRådgivare