FrågaÖVRIGTÖvrigt31/07/2022

Vad räknas ett barn som bor hos en som?

Vi är ett par och enligt lag är vi ju sambos, inget konstigt med det. Men min sambo har en brorson som också bor hos oss, han är inte inneboende och hyr rum eller betalar hyra. Så vad räknas han som enligt lagen? Han är varken sambo med oss eller inneboende. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar vad din sambos brorson räknas som. Om han räknas som inneboende eller möjligtvis hemmavarande barn. Lagstödet för dina frågor kan hittas i praxis och förarbeten.

Vad är ett hemmavarande barn?

Ett barn under arton år som bor hos sina föräldrar eller annan vårdnadshavare brukar räknas som ett hemmavarande barn enligt lagen. Om du går i skolan höjs åldersgränsen till 21 år innan man börjar räknas som inneboende. Eftersom vårdnadshavare inte nämns i din fråga utgår jag från att syskonbarnet inte är ett hemmavarande barn.

Inneboende

Bor du fortfarande i lägenheten och har en person som bor med dig räknas denna personen som inneboende. Det finns inget krav på att personen ska betala hyra. Huvudsakliga kravet är att du fortfarande bor i lägenheten och har kontroll över lägenheten.

Jag kan inte se att syskonbarnets boendesituation ses på ett annat sätt än att han är inneboende till dig och din sambo. Bor däremot syskonbarnet hos er temporärt så finns det argument för att han endast är gäst.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare