FrågaÖVRIGTPUL/GDPR02/09/2020

Vad händer med min e-post när jag blir utköpt ur företaget?

Hejsan!

Jag och min kollega har beslutat att dela på oss och jag har accepterat att bli utköpt

Nu funderar jag hur det blir med min mailadress som jag använt i 14år både privat och i mitt jobb.

Jag förstår att domänen stannar i företaget men kan dom gå och läsa den alt. peka om den?

Vi har ingen konkurensklasul!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Som jag tolkar din fråga ska du sluta i företaget och har accepterat att bli utköpt av din kollega. Du undrar därför vad som gäller med den e-post du haft i 14 år. E-posten har använts både privat och i arbetet. Du är medveten om att e-postadressen stannar i företaget men undrar nu om företaget kan gå in och läsa den alternativt peka om den.

Precis som du själv lyfter stannar domänen inom företaget då den är företagets egendom. Det finns dock inget som hindrar dig och din tidigare kollega att komma överens om att du ska få behålla din e-postadress. Ni kan avtala om en övergångsperiod eller om att du mot en kostnad får lov att ha e-postadressen kvar på domänen. Det är givetvis om ni kan komma överens därom.

Eftersom domänen är företagets egendom torde det finnas en rätt efter att du slutat att peka om din e-post. Det är inte ovanligt att så sker för att ha möjlighet att fånga upp eventuella affärskontakter du haft för företagets räkning. Att läsa en anställds privata e-post får endast ske om det finns särskild anledning, exempelvis misstanke om illojalitet. En anställd har en lojalitetsplikt men så kan även vara fallet när det gäller aktieägare (åtminstone indirekt). I ägarledda bolag (dvs. där aktieägare sitter även i styrelsen och/eller är anställda) finns det en lojalitetsplikt av styrelseuppdrag och/eller anställning. Så om det finns särskild anledning att misstänka illojalitet kan det vara förenligt med dataskyddsförordningen att läsa även din privata e-post. E-post som inte är av privat karaktär utan är hänförlig till företaget finns det inget hinder för företaget att läsa.

Min rekommendation är att du försöker komma överens med din kollega om att få ha e-posten kvar, om du så önskar. Du bör i annat fall radera all e-post som är privat karaktär. Arbetsgivaren har som utgångspunkt ingen rätt att läsa privat e-post, endast om det finns särskild anledning att anta att du agerat illojalt.

Om du behöver vidare hjälp från en av våra jurister är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post för en offert och vidare kontakt. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare