FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt07/09/2019

Vad gör jag om min dotter inte vill åka till sin pappa?

Hej! Har en dotter på 9år som mår så dåligt av att vara hos pappa varannan vecka. Hon vill inte dit. Hon har ångest o hon har gått tillbaka i utv. när hon är hos mig blir hon sjuk (illamående, ont i magen, kräkningar etc), vill inte lämna mig. Gråter o räknar ner dagar tills hon ska till pappa, vill inte. Vid överlämning, som sker efter skolan så vägrar hon släppa mig på morgonen. Har nu fått kontakt med BUP. Har berättat för pappan, han vägrar samarbeta fast jag berättat o skrivit till honom om hur hon mår o vad hon vill. Har varit i kontakt med familjerätten vilket han vägrar komma till, har varit i kontakt med socialen som hänvisar till familjerätten. Har varit i kontakt med föräldrarstöd som hänvisar till socialen. Har vari i kontakt med skolkurator, första linjen o nu bup. känner att hon mår så dåligt att jag inte kan lämna henne till pappan. Vad kan jag göra? Vad händer om jag behåller henne hos mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om barns vårdnad, boende och umgänge finns i 6 kap. Föräldrabalken (FB). I alla beslut som rör vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande. I bedömningen om vad som är till barnets bästa ska särskilt beaktas barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Hänsyn ska tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad (6 kap. 2 a § FB).

Min första rekommendation till föräldrar som inte kan komma överens om umgänget är att vända sig till familjerätten. I ditt fall förstår jag att så redan skett, utan framgång i och med att pappan vägrar att ställa upp på samarbetssamtal. Ditt nästa steg är i sådana fall att du vänder dig till en jurist för att antingen komma överens om annat umgänge än det som finns idag, eller att begära en ändring i vårdnaden. Det är inte till din fördel att du håller barnet hemma och inte lämnar över henne till pappan om ni går till domstol. Det kan räknas som umgängessabotage, vilket är till din nackdel.

Min rekommendation, då ni inte kan komma överens, är att du försöker göra upplevelsen så positiv som möjligt för din dotter och att du vänder dig till en jurist för vidare hjälp. Juristen kan i ett första skede kontakta barnets pappa med ett förslag om ändring i umgänge eller vårdnad. Ibland är det lättare att komma överens när man har någon annan som för ens talan. Kan ni inte komma överens är alternativet att du går till domstol för att få beslutat om en ändring den vägen. Det går ofta att använda rättsskyddet i hemförsäkringen för en del av ombudskostnaden.

Om du önskar kontakt och hjälp med en jurist på Lawlines juristbyrå är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post för kostnadsförslag och vidare kontakt. Du når mig för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare