Tolkning av testamente

Vi är ett gift par. Vi ska separera och troligen blir det skilsmässa framöver. Dock inte just nu. Min make ska skriva ett testamente då han ger allt till mig. Dels för han vill att jag ska ha det och dels för att förhindra att hans släkt får något. Han vill att jag ska ärva honom oavsett om vi är gifta eller inte. Testamentet ska skrivas nu medan vi är gifta. Blir det någon skillnad om vi skiljer oss? D v s måste testamentet i så fall skrivas om. Vi har tänkt skriva det själva. Är det bra att lägga till i testamentet att detta ska gälla oavsett om vi är gifta eller inte. Han ska även ha med en person till som ska ärva i det fall jag inte skulle vara i livet när han avlider, samt ett trdje alternativ till en välgörenhetsfond. Vi har sedan tänkt skicka in det för förvaring hos begravningsbyråerna som erbjuder denna tjänst.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring tolkning av ett testamente finns i 11 kap ärvdabalken. Enligt 11 kap 1 § ska ett testamente tolkas utifrån testators (den som skriver testamentet) vilja. Först och främst ska testators riktiga vilja genomföras i den mån den kan utrönas ur testamentet. Skulle ni således skriva att du ska ärva trots en eventuell skilsmässa framgår det enligt min mening tydligt av testamentet att detta är testators riktiga vilja.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att ni vände er till Lawline med er fråga!

Lawline RådgivareRådgivare