FrågaÖVRIGTÖvrigt29/07/2022

Tillåter allemansrätten kommersiell bärplockning?

Hej Vi är några markägare som har fastnat i en fråga som vi inte hittar något svar på någonstans. Gällande allemansrätten: Får en person som inte är markägare, eller som inte har tillåtelse, plocka svamp, bär på annans mark för att sedan sälja detta på tex blocket, facebook mm. Det finns flertalet exempel där personer säljer för 10,000 tals kronor, av plockade svampar och bär utan markägarens tillstånd. Vad ger allemansrätten för tillåtelse till detta.

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av Naturvårdsverkets vägledning, eftersom det inte finns något lagstadgat svar frågan.

Som huvudregel gäller fortfarande allemansrätten (2 kap. 15 § regeringsformen). Allemansrätten innebär att markägaren inte får hindra någon från att plocka bär eller svamp på mark där allemansrätten gäller; det krävs inget tillstånd från markägaren. Allemansrätten gäller på annans privata mark, men inte på själva tomten. Enligt Naturvårdsverket finns det därför inget förbud mot kommersiellt organiserad bärplockning i stor skala. Det är alltså som utgångspunkt tillåtet att plocka svamp och bär med stöd av allemansrätten för att sedan sälja plocket, även om det sker i en väldigt stor skala. Detta gäller så länge det inte sker till skada eller besvär för markägaren, av andra anledningar än att hen går miste om bären.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare