FrågaÖVRIGTPUL/GDPR12/05/2019

Strider TF och YGL mot GDPR?

Fråga aseende principen om unionsrättens företräde.

Lexbase och MrKoll är omfattande register som innehåller uppgifter om fällande domar i brottmål.

Bolagen har ett s.k. "frivilligt utgivningsbevis" som ger personuppgiftsbehandlingen grundlagsskydd. Av 1 kap. 7 § dataskyddslagen framgår att dataskyddslagen och EU:s dataskyddsförordning inte tillämpas i den utsträckning det skulle strida mot tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.

Jag har dock hört att bestämmelsen i 1 kap. 7 § inte får tillämpas eftersom den strider mot principen om unionsrättens företräde. Det korrekta ska enligt EU-rätten vara att tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetslagen inte får tillämpas om det skulle strida mot EU:s dataskyddsförordning.

Fråga:

Innebär principen om unionsrättens företräde att tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen inte får tillämpas om det skulle strida mot EU:s dataskyddsförordning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Unionsrätten har som utgångspunkt företräde framför svensk rätt, grundlag inkluderad. Däremot ger artikel 85 i dataskyddsförordningen GDPR medlemsstaterna möjlighet att göra undantag från reglerna om personuppgiftsbehandling om det är nödvändigt för att upprätthålla rätten till yttrandefrihet. Bestämmelsen i 1 kap. 7 § dataskyddslagen är endast ett förtydligande av reglerna i artikel 85 GDPR, dvs. att tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen har företräde framför dataskyddsförordningen och dataskyddslagen.

Det innebär således att eftersom dataskyddsförordningen GDPR ger medlemsstaterna rätt att göra undantag från reglerna för att upprätthålla rätten till yttrandefrihet ska tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen gälla, trots att de annars skulle stridit mot förordningen.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare