FrågaÖVRIGTPUL/GDPR19/02/2019

Skolfråga ej svar

Dennis och Emma är sambor. De bor i en bostadsrättslägenhet som är skriven på Dennis. Bostaden köptes av honom i samband med att paret flyttade ihop. Han finansierade köpet dels med egna medel på 50 000 kr, dels med lån på 150 000 kr. Bostadsrättsbeviset lämnades som säkerhet för lånet. Paret har en dotter Frida, som är två år. I egendomen ingår Dennis bil som Dennis köpte innan parterna lärt känna varandra. Bohaget består bl a av Emmas soffgrupp, som hon köpte kort efter att de hade flyttat ihop. Bilens värde antas vara 40 000 kr. Soffgruppen är värd 20 000 kr. Samborna har inga skulder förutom Dennis lån för inköpet av bostaden. Dennis vill nu att samboförhållandet skall upphöra. Ingen amortering är gjord på lånet. Lägenhetens marknadsvärde antas vara 300 000 kr. hur fördelas bodelningen?

Lawline svarar

Hej,

Lawline besvarar tyvärr inte skolfrågor och skoluppgifter, utan vi hänvisar dig istället till relevant kurslitteratur eller tillämplig lagtext.

Med vänliga hälsningar,

Amanda AlwallRådgivare