FrågaÖVRIGTÖvrigt07/09/2022

Ska egendom utomlands tas upp i bouppteckning i Sverige?

Hej, Mina föräldrar köpte tillsammans en lägenhet i Turkiet 1991. De var aldrig gifta utan sambos från 1979 till 1997 då de separerade. Någon regelrätt bodelning skedde aldrig då och min pappa som var turkisk medborgare hade permanent uppehållstillstånd i Sverige flyttade från bostaden som de tidigare ägt tillsammans. Detta sammanföll med en konkurs av ett handelsbolag min far drev men vars namn även min mor stod på. 2005 dog min far i Sverige och sedan 20 år tillbaka bor min farmor i vår lägenhet i Turkiet. I dagsläget råder det oklarheter kring vem som äger lägenheten i Turkiet och hur stor andel min mor, jag och mina tre bröder äger respektive. Släkten i Turkiet är rörande överens om att den är vår, men hur ser ägarförfållandet ut? Gäller svensk eller turkisk arvsrätt för lägenheten? Hur stor andel äger min mor? Några vill sälja andra vill behålla och låta vår farmor bo kvar där varför vi nu behöver reda ut hur ägarförfållandet ser ut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att dina föräldrar köpte en lägenhet tillsammans i turkiet som din farmor nu bor i. Efter din fars bortgång förstår jag det som att egendomsförhållandena kring lägenheten inte klargjordes i samband med bouppteckningen.

Av din fråga förstår jag det som att de separerade under tiden de bodde i Turkiet. Således är det turkisk rätt som gäller vad gäller reglering av deras förmögenhetsförhållanden där och då. Tyvärr kan vi inte besvara frågor som rör främmande rättsordningar.

I samband med att din far dog ska som huvudregel all egendom (inkl. utländsk) tas upp inom ramen för den svenska bodelningen. För att besvara om lägenheten skulle tas upp krävs en redogörelse om det skett några köp, gåvor eller överlåtelser mellan perioden 1997 - 2005. Om din farmor nu äger lägenheten är det hon som har rådighet över den och kan således fördela ägandet. Vid det hypotetiska scenariot att lägenheten inte togs upp som egendom i din fars bouppteckning innebär det att lägenheten står kvar i hans namn. Det blir således en fråga som får hanteras av Turkiska myndigheter då svensk domstol inte kan meddela domar som kan verkställas utomlands utan särskilt avtal med turkiet (tex ett ägarskifte).

Sammanfattningsvis gäller turkisk rätt då lägenheten befinner sig där. Hur mycket din mor äger beror på hur de reglerade saken vid sin separation. Om ingen regleringen skedde där äger hon fortfarande 50 % (det är även avhängigt hur turkisk rätt förhåller sig till samboegendom). Min rekommendation är att försöka reda ut om det skedde någon överlåtelse 1) vid separationen och 2) mellan åren 1997 - 2005. Om en överlåtelse skett kommer ni få reda på vem som äger lägenheten, om den inte skett bör ni kontakta en turkisk jurist.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare