FrågaÖVRIGTPUL/GDPR25/07/2013

Regler för att lägga ut bilder på t.ex. Facebook

Vilka regler gäller för att lägga ut bilder på vänner och bekanta på t.ex. Facebook?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt personuppgiftslagen kan du lägga upp bilder på dina vänner så länge bilderna ej anses vara kränkande. Vad som anses vara kränkande varierar från fall till fall, men exempelvis kan bilder på berusade eller nakna personer anses vara kränkande.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare