Privat saklån

Hej! Har jag rätt att skicka en faktura till en privatperson som vägrar återlämna mina privata ägodelar? Då värdet inte är tillräckligt högt kommer inte en polisanmälan ge någon utdelning. Har enskildfirma om det gör någon skillnad.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är ditt mål främst att få tillbaka sakerna, är varken faktura eller polisanmälan rätt väg att gå. Faktura går inte eftersom personen inte har köpt något, om ni nu inte skrivit ett hyresavtal som innefattat en avgift för dröjsmål, då kan du självfallet skicka faktura.

Ditt första steg bör vara att skicka ett brev till personen där du kräver tillbaka dina saker. Skriv tydligt vilka saker som tillhör dig, som ska lämnas tillbaka, och kom ihåg att ge personen en skälig tid att lämna tillbaka sakerna, var tydlig i brevet med ditt namn, personens namn samt datum. Spara gärna en kopia på brevet. Lämnar personen inte tillbaka dina saker inom den tid du har gett, kan du vända dig till kronofogden och ansöka om vanlig handräckning. För att göra detta använder du den här blanketten. Kronofogden tar ut en avgift på 300 kr för din ansökan, du kan dock i ansökan ange att du vill att denna avgiften ska betalas av personen som lånat saker av dig. I denna broschyr hittar du mer information om handräckning. Bestrider personen föreläggandet från kronfogden, har du möjlighet att begära att kronofogden överlämnar målet till tingsrätten. Viktigt att nämna är att du ej utan personens tillåtelse på egen hand får ta tillbaka sakerna. Gör du detta begår du självtäkt, vilket är brottsligt, enligt 8 kap. 9 § BrB.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare