Polisens befogenhet att provköra ett fordon då det är parkerat

Får polisen provköra en moped eller a traktor när den är parkerad och man ej är i fordonet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polisens befogenhet att kontrollera att ett fordon finns i fordonslagen. Polisen får genomföra en flygande inspektion enligt 2 kap 10 §. Detta innebär att polisen bland annat får kontrollera att fordonet inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i frågan om fordonets beskaffenhet och att fordonet uppfyller de föreskrivna kraven till skydd för liv och hälsa.

I regel är flygande inspektion begränsad till fordon som anträffas i trafik men 2 kap 10 st 2 ger även polisen möjlighet att utföra den flygande inspektionen om fordonet anträffats i sådana omständigheter att det finns anledning att anta att fordonet i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.

Det finns alltså utrymme för en polis att utföra en flygande inspektion av fordonet även om det inte anträffas direkt i trafiken, om det finns omständigheter som tyder på att fordonet nyss har varit i trafiken.

Hälsningar,

Egil SellgrenRådgivare