FrågaÖVRIGTPUL/GDPR31/03/2021

Personuppgifter GDPR

Hej, Kan typ ett bolag hindra mig från att ta bort mitt konto helt?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ett företag kan spara dina personuppgifter fast du har valt att ta bort kontot och det regleras i Dataskyddsförordningen (GDPR, The General Data Protection Regulation)

Svaret är nej. De får inte ha kvar dina personuppgifter än det som anses vara nödvändigt enligt artikel 5.1 e GDPR. Därmed måste de radera ditt konto när du inte vill ha kvar det längre då de inte längre får behålla dina personuppgifter

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.
Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare