FrågaÖVRIGTPUL/GDPR19/09/2015

Personliga integriteten

Hej,

Är det olagligt att titta med kikare på folk på gatan och in i folks lägenheter?

Har precis köpt en kikare jag ska ha ute i skärgården men kom på mig själv titta in på dom flesta grannarna igår i en hel timme, tror en granne upptäckte mig och drog ner rullgardinen. Är detta olagligt ?

Kan jag bli anmäld ? Eller är det egentligen bara allmänt hyfs att inte tjuvkika på grannen? Var inte ute efter att få se något sexuellt utan mest när folk höll på pyssla med grejer, drack vin å samtalade med varandra.

Tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack för den fråga!

Den lag som närmast reglerar detta förhållande finns i grundlagen Regeringsformen i kap 2 § 6. Där anges att man är skyddad mot sin personliga integritet. Detta innebär bland annat att andra inte får göra intrång, avlyssna meddelande i hemlighet etc. Bestämmelsen sträcker sig dock inte så långt att det är olagligt att titta på annan med kikare. Det skulle vara skillnad om man filmade eller avlyssnade någon annan person, men att titta på annat människa utgör inte ett brott enligt grundlagen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare