FrågaÖVRIGTPUL/GDPR25/12/2013

Parkeringsbot - Tidskrav och fotografering

Hej, Jag körde fram min bil nära porten (på uppfarten) från min parkeringsplats för att kunna lasta varor och när jag kom till bilen med varorna mindre än tio minuter senare skrev parkeringsvakt böter ut till mig. Sedan, tog han bild på mig utan min tillstånd? Har parkeringsvakt rätt att göra så? mvh Sarita

Lawline svarar

Hej,
och tack för att du vänder dig till Lawline.

Det finns inga bestämmelser som hindrar en parkeringsvakt från att fotografera fordonet och att sedan använda bilden i bevissyfte. Det finns heller inget generellt fotoförbud på allmän plats vilket betyder att vakten även får fotografera dig. Olagligt kan det bli först om bilden publiceras.

Generellt kan sägas att det inte finns något tidskrav på att parkeringsvakter måste vänta innan bot utfärdas. Dock kan det vara lämpligt att de avvaktar ett slag för att se till att lastning inte försiggår, vilket är tillåtet om det råder parkeringsförbud på platsen. Lastningen måste dock ske kontinuerligt. Har ingen aktivitet funnits kring bilen på 10 minuter kan det bli svårt för dig att visa att det rör sig om tillåten lastning.

Anser du att bilen inte stod felparkerad får du vända till polisen för rättelse om bilen stod på allmän väg eller dylikt. Stod bilen på tomtmark eller liknande får du vända till markägare eller vaktbolaget.

Lawline RådgivareRådgivare