Kan särkullbarn begära jämkning av testamente?

Vår pappa har dött, han var gift med en kvinna som inte är vår mamma. Vi är två systrar som är särkullbarn. Nu har det kommit fram att de skrev ett testamente där vi bara ska få halva vårt arv nu och resten när frun dör. Har läst om jämkning och undrar om det är något som vi kan ha rätt till för vi vill ha vårt arv nu. Vi kommer inte överens med frun så vi känner att vi vill ha ett avslut nu och slippa ha med henne att göra. Vi är helt övertygade om att hon kommer göra slut på varenda öre så vi kommer aldrig få ut hela vår arvslott. Frun har en dotter sen innan.Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Hur storleken på arvet beräknas
Din pappas bortgång innebär att äktenskapet mellan honom och hans fru upplöses och då ska deras egendom delas upp genom en bodelning (9 kap. 1 § 1 stycket ÄktB). Vid en bodelning räknas värdet av din pappas och hans frus egendom samman och sedan delas värdet lika mellan dem (11 kap. 3 § ÄktB). Er pappas hälft av det värdet utgör arvet efter honom. För att göra det lite tydligare har jag gjort ett räkneexempel.

Exempel med fiktiva siffror:
Värdet av er pappas egendom: 120 000 kr.
Värdet av er pappas frus egendom: 80 000 kr.
Sammanräkning: 120 000 kr + 80 000 kr = 200 000 kr.
Likadelning: 200 000 kr/2 = 100 000 kr.
Er pappas andel efter bodelning, d.v.s. arvslotten: 100 000 kr.

Hur arvsfördelningen ser ut
Du och din syster är så kallade bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB). Det innebär att du och din syster har rätt till er laglott. Laglotten är hälften av arvslotten, d.v.s. hälften av värdet av er pappas andel efter bodelningen (7 kap. 1 § ÄB). Som bröstarvingar skulle ni kunnat begära jämkning av testamentet om det vore så att er pappa testamenterat bort laglotten. Det har ju er pappa dock inte gjort, och därför kan ni inte begära jämkning av testamentet (7 kap. 3 § ÄB)

Exempel:
Er pappas andel efter bodelning, d.v.s. arvslotten: 100 000 kr.
Laglotten: 100 000 kr/2 = 50 000 kr.
Du och din syster har därför rätt att ärva 25 000 kr var.
Övriga tillgångar (i vårt exempel 50 000 kr) får din pappa testamentera bort fritt.
Du och din syster kan därför inte kräva att få ut mer än er laglott (i vårt exempel 25 000 kr var).

Din pappas fru har rätt till fyra prisbasbelopp
Ett undantag från er rätt till er laglott är regeln om att den efterlevande maken har rätt till egendom till ett värde av fyra prisbasbelopp (3 kap. 1 § 2 stycket ÄB). Prisbasbeloppet för 2020 är 47 300 kr. Det innebär att din pappas fru har rätt att behålla egendom till ett värde av 47 300 * 4 = 189 200 kr. Om hennes andel efter att bodelningen genomförts är mindre än 189 200 kr har hon rätt att få behålla så mycket av din pappas andel att hennes andel uppgår till 189 200 kr.

Om vi fortsätter på vårt tidigare exempel blir det enligt följande:
Värdet av er pappas egendom: 120 000 kr.
Värdet av er pappas frus egendom: 80 000 kr.
Sammanräkning: 120 000 kr + 80 000 kr = 200 000 kr.
Likadelning: 200 000 kr/2 = 100 000 kr.
Er pappas andel efter bodelning/arvslotten: 100 000 kr.
Fruns rätt till fyra prisbasbelopp innebär att hennes andel ökar med 89 200 kr och er pappas andel minskar med 89 200 kr.
Er pappas slutgiltiga andel/arvslotten: 100 000 kr - 89 200 kr = 10 800 kr.

Slutsats
Din pappas testamente strider inte mot laglottsregeln. Du och din syster har därför ingen möjlighet till jämkning av testamentet, utan kan enbart kräva er laglott.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar

Ida TylhammarRådgivare