FrågaÖVRIGTPUL/GDPR22/11/2021

Kan man tvinga den rätta mottagaren av meddelanden att radera dessa

Hej !

Ska försöka förklara så kort som möjligt! Jag sökte jobb på städfirma för några veckor sedan!

De sa att efter intervjun att jag skulle få komma på bredvidgång och prova på, och skulle höra av mig med någon dag som passade! Jag skrev en dag som passade men plötsligt hörde de inte av sig längre! Så jag tog bort konversationen!

Nu skrev jag ett Mail till dem och frågade vad som hade hänt, då skriver dem att jag har raderat mina meddelanden till dem och därför kunde de inte höra av sig till mig! Och dessutom har de skickat en bild på mina meddelanden! Jag har alltså inte raderat några meddelanden!

Så min fråga är om det ör lagligt att göra såhär! Fota av och spara andras privata meddelanden!

Kan jag skriva och kräva att de ska slänga dem ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar ifall de meddelanden som du skickat till denna arbetsgivare nu i efterhand går att ta tillbaka eller ifall du kan tvinga mottagaren att radera de meddelanden som du tidigare skickat.

Det finns i svensk rätt inget stöd för att du skulle kunna tvinga mottagaren av dina meddelanden på messenger att radera dessa då du, genom att skicka dem, har vidtagit en ensidig handling.

Dock beror detta mycket på vad det finns för innehåll i dina meddelanden samt vad mottagaren tänker göra med dem. Är det så att konversationen innehåller mycket känsliga uppgifter, någon företagshemlighet eller liknande kan det hända att skärmdumparna inte lagligen kan spridas av din arbetsgivare!.

Är det så att du har vidare frågor angående svaret på din fråga eller vill ha mer hjälp i ditt ärende är du välkommen att kontakta oss igen för vidare rådgivning på info@lawline.se!

Einar DahlbergRådgivare