FrågaÖVRIGTPUL/GDPR29/04/2019

Kan man som elev bryta mot GDPR genom att diskutera sitt betyg på mejl med sina klasskamrater?

Hej!

Jag har haft en gruppuppgift i skolan där jag fått ett sämre betyg än resten utav mina kamrater. Detta är något jag tyckte var fel så jag skickade ett mail till de lärare som var med och betygsatte samt rektor. Jag inkluderade även mina respektive kamrater i mailet. Mitt mail var främst en argumenterande text där jag bad om att få höja mitt betyg då jag tyckte att mitt dåvarande betyg var resultatet av en forcerad betygsättning. Min ena mentor som var den som satte betyget blev ganska arg, ignorerade mest vad jag bad om och fokuserade mer på faktumet att jag inkluderat mina kamrater i mailet. Hon hävdade att jag bröt mot de EU framställda GDPR lagarna när jag valt att skicka genomslagskopior på ett mail som handlar om min enskilda betygsättning till mina klasskamrater.

Jag frågar då er om detta verkligen stämmer?

PS. Jag har försökt att nå ut till Datainspektionen men har inte fått något vidare konkret svar.

Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkade din fråga rätt så menar alltså din lärare att du bryter mot GDPR för att du inkluderade dina klasskamrater i mailkonversationen rörande ditt betyg. Som du säkert vet är GDPR en EU-förordning (General Data Protection Regulation, eller Allmänna dataskyddsförordning) som ersatt den gamla personuppgiftslagen (PUL). Förordningen tar sikte på företags, myndigheters, organisationers etc. behandling av personuppgifter och syftet är att stärka den personliga integriteten och skydda enskildas grundläggande fri- och rättigheter (och då särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter).

Förordningen gäller i princip inom all slags verksamhet och oavsett vem som utför personuppgiftsbehandlingen. En personuppgift är enligt förordningen varje uppgift som genom vilken man kan identifiera en fysisk person, i ditt fall kan det alltså vara ditt personliga betyg (artikel 4 i förordningen). Eftersom ditt betyg är en personuppgift som tillhör dig kan du själv bestämma vem som ska ha tillgång till den (dina klasskamrater) och hur den får hanteras (på mail). Du kan alltså inte bryta mot GDPR genom att lagra/hantera/dela dina egna personuppgifter. Jag förstår därför inte din lärares påstående att du skulle bryta mot GDPR genom att inkludera dina klasskamrater i en mailkonversation rörande ditt enskilda betyg.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare