FrågaÖVRIGTPUL/GDPR20/05/2018

Kan jag få kreditupplysningar att sluta komma om jag handlar på faktura på internet?

Jag beställde en bok på nätet och bestämde mig sedan för att skicka tillbaka den, inom den bestämda tiden som gällde för återköp, men företaget hade glömt notifiera klarna gällande fakturan. Det slutade med att jag fick en påminnelse. Kontaktade då företaget och de hörde av sig till klarna då varan hade återlämnats till dem. Nu får jag dock kreditupplysningar skickade till mig varje gång jag väljer att betala något med faktura, beror detta på att företaget klantade sig och glömde berätta om fakturan, som sedan förresten makulerades. Behöver jag kontakta kreditupplysningsföretaget för detta börjar verkligen kännas som en alldeles för onödig och ojustifierad säkerhetsåtgärd. Har aldrig skippat att betala för något utan väljer faktura då jag ibland kan ångra något och då har tid att skicka tillbaka det för att sedan göra en betalning av eventuellt resterande summa. Kan jag på något sätt få kreditupplysningarna att sluta komma eller är jag fast med brev varje gång jag beställer något så litet som en bok?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är att du nog tyvärr måste stå ut med att få kreditupplysningar skickade till dig vid fakturaköp i framtiden. Däremot behöver det inte ha något att göra med att det var lite krångel den gången då fakturan till slut makulerades.

Kreditupplysningen hämtas ju från ett kreditupplysningsregister med information betalningsanmärkningar, inkomster och fastigheter. Anledningen till att företag hämtar in kreditupplysningar är att de ska ha ett underlag för att kunna bedöma om det är säkert att ge någon en kredit. Ett köp på faktura räknas som en kredit.

Ett företag kan begära en kreditupplysning när de har ett legitimt behov. Planerar man att ge en person en kredit har man ett legitimt behov, även om det inte gäller en särskilt stor summa (Kreditupplysningslagen 9 §). När du beställer varor på internet och betalar via faktura har alltså företaget en möjlighet att hämta ut en kreditupplysning.

Avslutningsvis kan jag säga att det som hände med fakturan som du fick en påminnelse om inte ska få några stora konsekvenser. En påminnelse registreras inte i något register, till skillnad från anmärkningar från Kronofogden. Det spelar däremot inte så stor roll för företag som vill göra en kreditupplysning på dig när du handlar på faktura. Om du handlar på olika företag kommer du säkert märka att vissa alltid gör en rutinmässig kreditupplysning, medan vissa företag inte gör det. Min egen erfarenhet är att fler och fler företag har börjat göra rutinmässiga kreditupplysningar de senaste åren och det gör de på alla kunder. När du köper varor på internet kommer du alltid behöva godkänna olika köpevillkor. Sannolikt finns det information om att företaget kommer göra en kreditupplysning i villkoren.

Detta betyder alltså att det här inte behöver ha något med den där missade fakturan att göra. Företagen du handlar hos gör sannolikt kreditupplysningar på alla kunder som handlar på faktura och avbetalning. Eftersom det räknas som en legitim anledning, så kan du inte hindra dem från det. Genom att gå med på köpevillkoren går du också med på att de kan göra en kreditupplysning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare