Kan en kund begära ut inspelat telefonsamtal vid kontakt med kundtjänst?

2021-04-30 i PUL/GDPR
FRÅGA
HejJag undrar om en kund har rätt att ta del av inspelat telefonsamtal som ägt rum vid kontakt med kundtjänst.
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Trots att privata företag inte omfattas inte av offentlighetsprincipen, så har en enskild kund rätt att begära ut sin egna ljudfil som kan innehålla ett samtal i kontakt med kundtjänst enligt bestämmelserna i dataskyddsförordningen (GDPR). En kund kan begära ut all information som företaget har på den personen med hänvisning till förordningen. En kund kan alltså begära ut det inspelade samtalet och det ska göras genom en skriftlig begäran till företaget.

Nathalie Chahine
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom PUL/GDPR (200)
2021-04-30 Kan en kund begära ut inspelat telefonsamtal vid kontakt med kundtjänst?
2021-04-01 Granska hållbarhetsreklam och publicera skärmdumpar i sociala medier, är det tillåtet?
2021-03-31 Personuppgifter GDPR
2021-03-31 Vad för information får finnas på nätet?

Alla besvarade frågor (92212)