FrågaÖVRIGTPUL/GDPR31/10/2022

Kameraövervakning på arbetsplatsen

Min arbetsgivare har kameror i köket vilket även är det utrymmet som personalen äter lunch mm. Är det lagligt att dem får ha kamera övervakning över oss där?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En arbetsgivare har rätt att sätta upp övervakningskameror på arbetsplatsen, utan att ansöka om tillstånd, då det rör sig om en plats dit allmänheten inte har tillträde. Däremot behöver övervakningen ha en rättslig grund. (Artikel 6 GDPR).  En sådan relevant grund för denna situation är att övervakningen baseras på en intresseavvägning. Det ska finnas ett särskilt syfte med övervakningen, vilket kan vara brottsförebyggande syften. Intresset av att övervaka måste väga tyngre än intresset av att skydda arbetstagarnas personliga integritet.

Din arbetsgivare måste därför kunna visa att det finns ett starkt intresse av att övervaka er i köket och lunchutrymmet. Det krävs även att arbetsgivarens behov inte går att uppfylla genom mindre integritetskränkande åtgärder än kameraövervakning. Olika faktorer kan påverka bedömningen så som vilken typ av verksamhet det rör sig om, omfattningen av övervakningen och om de övervakade områdena omfattar personalutrymmen. Utifrån informationen i din fråga tolkar jag det som att övervakningen sker i personalutrymmen där det sällan är tillåtet med kameraövervakning. Det innebär att arbetsgivaren bör ha mycket starka skäl till övervakningen. Arbetsgivaren bör även ha förhandlat med företrädare för arbetstagarna angående kameraövervakningen ( 21 § kamerabevakningslagen och 11-14 §§ lag om medbestämmande i arbetslivet).

Sammanfattning

Som ett första steg bör du ta reda på varför din arbetsgivare övervakar de aktuella utrymmena på din arbetsplats. Syftet med övervakningen ska vägas mot arbetstagarnas intresse av integritetsskydd. Beroende på vad syftet är och vilka förhållanden som råder på din arbetsplats kan övervakningens lagenlighet bedömas närmare. Det behövs således mer information för att avgöra om övervakningen på just din arbetsplats är lagenlig eller inte. Det är dock sällan tillåtet med kameraövervakning i personalutrymmen där personalen uppehåller sig under raster. Om du vill läsa mer om kameraövervakning på arbetsplatser finns mer information på integritetsskyddsmyndighetens hemsida.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Isabella BrarRådgivare