Husägare och barnens arv?

Hej! Min Fru är full ägare till huset vi bor i samt lånen på det!

Om jag går bort hur blir det då med arven till våra barn? Är det endast det jag äger eller påverkar det också mun frus hus?

Hälsningar,

Jan

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilken betydelse har det att ena maken står som ägare?

Eftersom huset är er gemensamma bostad, saknar det betydelse att enbart din fru står som ägare. Enligt 7 kap. 1 § ÄktB är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Som enskild egendom räknas sådan egendom som till följd av ett äktenskapsförord har gjorts enskild. Skillnaden mellan giftorättsgods och enskild egendom är att, då ett äktenskap upplöses antingen genom en skilsmässa eller dödsfall så behålles den enskilda egendomen odelad, medan giftorättsgodset delas lika mellan makarna.

Påverkas barnens arv?

Skulle en av makarna avlida, ärver den andra maken före gemensamma barn, se 3 kap. 1 § ÄB. Detta innebär att om du skulle avlida kommer först och främst en bodelning att genomföras för att få fram din totala kvarlåtenskap, se 9 kap. 1 § ÄktB. Därefter kommer din fru att ärva all din kvarlåtenskap med fri förfoganderätt (Alltså att egendomen får spenderas av din make men den får inte testamenteras bort eller ges bort i gåva). När din make sedermera avlider så har era gemensamma barn rätt till efterarv efter den först avlidna maken och därefter arv från din kvarlåtenskap.

Sammanfattningsvis saknar det betydelse att huset ägs av din fru. Detta under förutsättningen att det inte är hennes enskilda egendom. Avseende arvet, kommer den efterlevande maken att först ärva med full förfoganderätt. Först när den efterlevande maken avlider kommer barnen ha rätt till efterarv från den först avlidne maken.

Har du fler frågor är du välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Vänligen,

Lina SalemRådgivare