FrågaÖVRIGTÖvrigt31/07/2022

Hur visar man för Försäkringskassan att man inte har ett samboförhållande vid ansökan om bostadsbidrag?

Hej.. Jag är ensamstående med 2 barn jag har bott i min egen hyresrätt i mer än 10 år men har jag inte råd att bo kvar pga hyran blev högre och i dagens inflation. Jag och barnens pappa har gemensam vårdnad av dem, vi har ingen parförhållande, men nu pga min situation så har erbjudit mig att få bo inneboende i hans radhus med en rimlig hyra. Jag har ansökt till bostadsbidrag då jag anser att jag har rätt till det eftersom jag är ensamstående med 2 barn samt att vi inte är i ett parförhållande och har våra egna hushållsekonomi, försäkringskassan kräver nu att jag ska bevisa att vi inte är sambos. Det jag undrar hur bevisar man detta? Kontoutdrag? Bilder på hushållet? Kompisar som intygar? Förstår inte vilka dokument kan bevisa det? Är tacksam om du kan förklara det för mig. Hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du har ansökt om bostadsbidrag då du bor ensam, men har gemensam vårdnad om barnen tillsammans med barnens pappa. Du ska nu visa för Försäkringskassan att du inte har ett samboförhållande, och undrar hur du kan göra detta.

Utgångspunkten är att den som ansöker om en förmån, såsom bostadsbidrag, har bevisbördan för att visa att denne har rätt till förmånen. I ditt fall innebär detta att bevisbördan ligger på dig att du har rätt till bostadsbidrag, och därmed behöver visa att du uppfyller kraven, däribland att du inte är i ett samboförhållande.

Det går att visa att man inte bor tillsammans med någon i ett samboförhållandet på olika sätt. Detta kan göras genom olika former av dokument som du lämnar in och visar för Försäkringskassan. Ett sätt är att visa att du har ett eget hyreskontrakt för den lägenhet du har, eller för den lägenhet som du kommer att flytta in i. Om du står ensam på kontraktet, är det ett sätt att visa att du inte har ett samboförhållande. Ett annat sätt att visa att du bor ensam är att visa vilken adress du är folkbokförd på, för att också visa att du är ensam på adressen. Som du också nämner i din fråga, kan ett kontoutdrag som visar att du har egen och självständig ekonomi visa att du bor ensam.

Du kan på så sätt genom olika dokument visa att du inte är sambo med någon, utan att du bor ensam med dina barn som du har gemensam vårdnad om. Försök att främst ta fram dessa dokument för att visa att det du säger stämmer.

Jag hoppas att jag tolkat din fråga rätt, och att du känner att du har fått denna besvarad. Om du har fler frågor och funderingar, är du alltid välkommen att ställa dessa till oss, här på Lawline!

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare