FrågaÖVRIGTPUL/GDPR26/08/2021

Hur avgörs det om en skola ska få införa kamerabevakning?

Jag undrar hur det kan komma sig att vissa skolor/kommuner infört kameraövervakning på sina skolor medan andra kommuner hävdar att det strider mot diverse lagar, GDPR mm? Vilka lagrum/lagtexter gäller för detta område? Hur kan kommuner göra så olika tolkningar?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar varför vissa skolor kan införa kamerabevakning medan andra skolor inte kan det utan att strida mot lagen. Regler om detta finns i dataskyddsförordningen (GDPR) samt kamerabevakningslagen och det är dessa lagar jag kommer att använda mig av när jag besvarar din fråga.

Intresseavvägning som rättslig grund och berättigat intresse

Av artikel 6 GDPR framgår vilka rättsliga grunder som krävs för att en hantering av personuppgifter ska vara förenlig med GDPR. En sådan rättslig grund är intresseavvägning (artikel 6.1f GDPR). För att denna rättsliga grund ska vara tillämplig krävs ett berättigat intresse. Ett sådant berättigat intresse kan till exempel vara att man vill förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet som pågår på skolan (8 § andra stycket kamerabevakningslagen). Det måste alltså finnas ett riktigt problem på skolan och det är inte förenligt med GDPR att sätta upp kameror utan att det finns ett riktigt problem.

Så fungerar en intresseavvägning

Om man kommer fram till att det finns ett berättigat intresse, måste även en intresseavvägning göras för att se om kamerabevakningen är tillåten. Då väger man det berättigade intresset som skolan har av att kamerabevaka, till exempel att upptäcka brottslig verksamhet, mot integritetsintresset, dvs det intresse som barn och vuxna på skolan har av att inte kamerabevakas. Vid bedömningen av intresset av att inte bli kamerabevakad ska det särskilt beaktas hur bevakningen ska utföras, om teknik som främjar skyddet av den enskildes personliga integritet ska användas och vilket område som ska bevakas (8 § tredje stycket kamerabevakningslagen). Vid intresseavvägningen måste det berättigade syftet väga tyngre än integritetsintresset för att kamerabevakningen på skolan ska vara tillåten enligt GDPR och kamerabevakningslagen.

Se även integritetsskyddsmyndighetens (IMY) hemsida för vidare info.

Sammanfattning

Anledningen till att vissa skolor kan införa kamerabevakning medan andra inte kan det, är att det krävs ett berättigat intresse för att få kamerabevaka. Ett sådant intresse kan till exempel vara att upptäcka brottslig verksamhet på skolan. Det måste finnas ett verkligt problem på skolan för att det ska vara tillåtet att kamerabevaka. Om skolan i fråga har ett sådant berättigat intresse, måste detta intresse väga tyngre än integritetsintresset för att kamerabevakningen ska vara förenligt med GDPR och kamerabevakningslagen.

Jag hoppas att detta var till hjälp och om du skulle ha några ytterligare frågor är det bara att du hör av dig till oss på nytt!

Med Vänliga Hälsningar,

Temra BaydonoRådgivare