FrågaÖVRIGTÖvrigt20/09/2022

Har man rätt att neka vårdinsatser?

Hej Är läkaren skyldig att informera patienten om vilka prover hon avser ta. Om detta sker/skett har jag då rättighet att avböja något av föreslagna prover?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Patientlagen (2014:821) har du rätt att få information om den behandling som du avser få (3 kap). Sjukvården i Sverige vilar på en stark princip om självbestämmande, delaktighet och integritet (1 kap 1 §). Du som patient ska samtycka till behandling och självbestämmandet är av yttersta vikt.

Du har därmed rätt att avstå den vård som du erbjuds av medicinsk kunnig vårdpersonal. Även om du skulle samtycka till en behandling så är det inte hugget i sten - ett samtycke går att ta tillbaka.

Som svar på din fråga: Ja! Legalt sett har du rätt att avböja prover, även efter att du lämnat samtycke om så har skett.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt svar på din fråga!

Mvh,

Tilda HanssonRådgivare