FrågaÖVRIGTÖvrigt31/08/2022

Fri förfoganderätt översatt till engelska

Hej! Jag vill att min man ska ha fri förfogande rätt till en bostad som jag äger utomlands vid min bortgång. Det är min bostad som jag äger själv. Vad heter fri förfoganderätt på engelska?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fri förfoganderätt kan översättas till "a free right of disposal/free disposal rights", men även till "right of use". Det spelar ingen större roll vilken av översättningarna som används. Det viktiga är att förklara tydligt att din man endast kommer ha förfoganderätt och därför inte får sälja, testamentera bort eller på annat sätt överlåta bostaden.

Hoppas detta besvarade din fråga! Annars är du mer än välkommen att hör av dig igen.

Med vänliga hälsningar,

Michelle KomulainenRådgivare