FrågaÖVRIGTÖvrigt26/10/2022

Finns det någon studieteknik som lämpar sig särskilt väl för juridikstudier?

Jag ska studera juridik till våren och vill verkligen toppa mina betyg. Jag har läst två böcker som handlar om arbetsmetod vilket känns bra. Min fråga är, vilken studieteknik passar bäst till att studera juridik på högre akademisk nivå?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du vill ha tips på studietekniker som lämpar sig bra för juridikstudier.

Juridikstudier kan vara intensiva och krävande. Det är, som regel, mycket litteratur som ska läsas på kort tid. Detta innefattar kurslitteratur, lagtext och rättsfall. Sådan kan, dessutom, vara tung att läsa på grund av dess, många gånger, säregna och, ibland, tekniska språkbruk. Att lära sig hitta i lagboken kan, bara det, vara en utmaning. Det är således viktigt att hitta en lämplig studieteknik som man känner sig bekväm med.

Det finns, emellertid, inte en studieteknik som passar alla. Att hitta rätt studieteknik är något man, som regel, måste pröva sig fram till. Vad som passar en student måste inte, nödvändigtvis, passa en annan. Vissa tycker kanske om att ägna mycket tid åt kurslitteraturen medan andra lägger fokus på föreläsningsanteckningar (och använder dessa till att avgöra vad som är viktigt i kurslitteraturen). Vissa tycker kanske bäst om att studera ensam medan andra kanske föredrar att studera i grupp.

Något att ha i åtanke när man studerar kan dock vara att studierna, i stor utsträckning, handlar om att lära sig den juridiska metoden, dvs. hur man går till väga för att lösa ett juridisk problem. Det handlar, således, inte om att lära sig allt utantill. Det är, för det första, alldeles för många regler för att det ska vara möjligt. För det andra ändras reglerna tid för annan. Istället får man lära sig hur man, på bästa sätt, tacklar ett juridiskt problem. Detta innefattar att, rent faktiskt, identifiera det aktuella problemet, identifiera de relevanta rättsreglerna, innefattande lagtext, förarbeten, praxis och doktrin, samt att tolka och tillämpa dessa på problemet och, därigenom, komma fram till ett välunderbyggt svar. Den juridiska metoden bör således vara en utgångspunkt i din studieteknik och något som du har i åtanke när du studerar.

I det fall du vill ha mer konkreta tips så kände jag personligen att jag fick ut väldigt mycket av att, tidigt under kurserna, ägna tid åt instuderingsuppgifter och extentor. Jag kände att det gav mig en god uppfattning om vad för kunskapskrav som ställdes på studenterna i den aktuella kursen samt vilka typer av frågor som man kan förväntas få i diverse examinerande moment. Vet man vad som efterfrågas av lärarna blir det lättare att se vad i den myckna litteraturen som är särskilt relevant att ta till sig. Se, därutöver, till att komma igång med läsningen av kurslitteraturen så snart en ny kurs börjar. Det sparar mycket stress när det börjar närmar sig tentaperiod.

Slutligen kan det vara på sin plats att påpeka att det är viktigt att inte förlora sig i betygshetsen, och den stress denna kan föra med sig, som ofta finns bland juriststudenter. Det är alltid bra att få bra betyg men det är inte hela världen att inte "toppa" dem. Det är, åtminstone, något att ta i beaktande när man inleder sina studier.

Jag hoppas att du har fått ett, åtminstone någorlunda hjälpsamt, svar på din fråga. I det fall jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du har ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare