FrågaÖVRIGTÖvrigt30/08/2022

Får vi servera alkohol utan alkoholtillstånd i vår bostadsrättsförening?

Är en bostadsrättförening ! Vi har en Lounge utan servering. Får vi dricka medhavd vin i denna lokal utan alkoholtillstånd ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att ni har en lounge i er bostadsrättsförening, och undrar om ni får servera alkohol i er förening utan alkoholtillstånd.

Den lag som aktualiseras är alkohollagen (ALkL).

Serveringstillstånd
För att få servera starköl, vin eller sprit till allmänheten behöver man ett serveringstillstånd i den kommun serveringsstället är beläget. Utgångspunkten är att detsamma gäller som huvudregel också för servering till ett slutet sällskap. Detta i enlighet med AlkL § 8 kap 1 §. Serveringstillstånd kan meddelas för servering i förening, dvs ett slutet sällskap enligt AlkL 8 kap 2 §.

Enligt AlkL 1 kap 5 § avses alkoholdryck med en dryck med en alkoholhalt som överstiger 2, 25 %.

Undantag
Ett serveringstillstånd krävs inte om serveringen avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer, om det sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker. Dessa krav är kumulativa, det vill säga att alla dessa måste vara uppfyllda för att ett serveringstillstånd inte krävs. Om alla dessa fyra kriterier är uppfyllda för evenemanget ni tänkt er så  behöver ni inte ansöka om serveringstillstånd för att serveringen ska vara tillåten. Någonting att understryka är dock att hela evenemanget måste ske utan vinstintresse, vilket innebär att ni inte får kräva mer betalt av gästerna än vad inköp av alkohol, annan mat och dryck samt eventuell lokalhyra kostat.

Sammanfattning
Alltså, huvudregeln för att få servera starköl, vin eller sprit till allmänheten är att ni har ett serveringstillstånd. Men om era evenemang kan falla under undantaget krävs inget serveringstillstånd.

Om ni har fler frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare