FrågaÖVRIGTPUL/GDPR11/10/2021

Får MrKoll spara uppgifter i 20 år?

Jag har suttit häktad för misshandel, jag gjorde fel och tog på mig kanske lite mycket. Men jag fick villkorlig dom och jag skötte alla mina besök osv till punkt och pricka. Jag betalade dom 15000 i skadestånd som jag vart ålagd. detta är mer än 5 år sedan. Ändå dyker jag upp på "mrkoll" hur blir jag av med detta? Jag kan inte ha detta hängande över mig i 20år, det är ett väldigt långt straff.

Hur/vad/kan jag göra? för detta är inte riktigt korrekt och mina arb ansökningar studsar pga av detta, jag är inte ensam om detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sidor som MrKoll är det många som uttrycker en frustration över. Dessvärre är det så att MrKoll har ett så kallat utgivningsbevis. De betyder att de är grundlagsskyddade av yttrandefrihetsgrundlagen vilket i sin tur innebär att de får ge ut uppgifterna på sin sida. Det finns dessvärre inget som hindrar sidor med utgivningstillstånd att behålla uppgifterna i all evighet. Huruvida detta är rimligt utreds för tillfället, och regeringen har i detta nu utredare som utreder saken. Det har däremot ännu inte kommit någon ändring som påverkar situationen. Till dess finns det inte så mycket att göra.

Det går såklart att be MrKoll att plocka bort uppgifterna, men detta är tyvärr inget som brukar ske då det går emot affärsidén bakom sidan.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare