FrågaÖVRIGTPUL/GDPR16/12/2018

Får mitt barns bild publiceras i en almanacka utan mitt samtycke?

Är det tillåtet att publicera mitt barns bild utan mitt samtycke på en almanacka som en kommun delar gratis till alla bostäder i kommunen?

Då jag som förälder INTE vill att mina barn är med, vad säger lagen om detta och vilka åtgärder kan vidtagas?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med nya personuppgiftslagen (GDPR) så får alla människor ta bilder på allmänna platser och personer som vistas där, om det ska användas för eget bruk eller delas i en begränsad personkrets. Att använda dessa bilder offentligt (exempelvis dela på internet för allmänheten, eller som i ditt fall, publicera i en almanacka) är således inte tillåtet utan samtycke. Eftersom barnet inte kan ingå avtal, så är det föräldrars samtycke som krävs för att bilder på barn ska bli publicerade.

Du skulle i och med detta kunna begära skadestånd från kommunen eftersom de inte haft ditt samtycke till att publicera offentliga bilder på ditt barn.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare