FrågaÖVRIGTPUL/GDPR30/04/2018

Får en privatperson göra kreditupplysningar på andra privatpersoner?

När kan en privatperson ta en kreditupplysning på en annan privatperson?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, handlar det om jag som privatperson skulle kunna göra en kreditupplysning på dig som privatperson, exempelvis om jag skulle sälja en begagnad bil till dig, och vill vara säker på att du kan betala för bilen som du köper av mig.

Det simpla svaret på den frågan är ett nej. En kreditupplysning på privatpersoner får bara göras när det finns ett legitimt behov. Ett sådant behov kan vara när ett företag har i syfte att göra en ekonomisk bedömning för kreditavtal eller hyresavtal. Det kan därför inte göras av privatpersoner ( och 10§ personuppgiftslagen). De företagen som bedriver kreditupplysningsverksamhet ska normalt ha tillstånd från Datainspektionen för att kunna göra en kreditupplysning på en privatperson ( kreditupplysningslagen).

Detta innebär att jag som privatperson inte kan göra en kreditupplysning på dig vid exempelvis en begagnad bilaffär. Däremot kan en bilfirma, med tillstånd från Datainspektionen, göra en sådan kreditupplysning.

Om du själv vill se din egen kreditupplysning så kan du enkelt göra det via internettjänster.

Med vänlig hälsning

Lena FamulakRådgivare