FrågaÖVRIGTÖvrigt14/07/2022

Får allmänheten nyttja vår privata brygga?

Hej! Vi har en privat brygga som ligger utanför vår tomtgräns, det är några meter allmänning mellan. Bryggan är fullt synlig från bostadshuset. Bryggan är bekostnad av en tidigare ägare till vår fastighet och vi har fullt underhållsansvar. Vad gäller för allmänheten att nyttja vår brygga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpligt lagrum

Jag förstår att du undrar över huruvida allmänheten får nyttja er brygga. Frågan kommer att besvaras med hjälp av Regeringsformen (RF) samt Miljöbalken (MB).

Allemansrätten gäller

Allemansrätten ger varje människa rätt att befinna sig i naturen oavsett vem som äger marken (2 kap 15§ 4 st RF). Denna rättighet är däremot inte ovillkorad, utan en förutsättning är att nyttjande varken stör eller förstör (7 kap 1§ MB). Allemansrätten är också begränsad till att avse ett tillfälligt nyttjande. Det är exempelvis inte okej att permanent bosätta sig på annans mark i en husbil utan samtycke från markägaren. Nyttjandet får inte heller hindra markägaren från eget användande.

Allemansrätten och de ovan nämnda begränsningarna gäller även för privata bryggor. Att bryggan är finansierad och underhållen med privata medel hindrar alltså inte allmänheten från tillfälligt nyttjande. Däremot får användandet som sagt inte hindra ägaren från att själv nyttja bryggan, i sådana fall har ägaren rätt att avvisa besökarna från bryggan.

Hemfridszonen utgör ett undantag

Det finns däremot ett undantag till denna regel och det är om bryggan ligger inom den så kallade “hemfridszonen”. Det som finns inom hemfridszonen trumfar allemansrätten och markägaren har således full rådighet över marken och vem som får vistas där. Exakt vad som är definierat som hemfridszonen är inte glasklart och generellt tillämpas detta undantag restriktivt. Det som står klart däremot är att hemfridszonen är det område som ligger närmast fastigheten. Ibland talas det om att ett riktmärke för hemfridszonen är 15-20 meter, men även detta är inte definitivt eftersom det beror på hur området ser ut i övrigt. Är det ett glebebyggt område kan det exemeplvis tala för en mer generös hemfridszon medan ett trångt område talar för en mindre hemfridszon. Av det du beskriver finns det saker som talar både för och emot att bryggan ligger inom er hemfridszon. Det faktum att ni ser bryggan från bostadshuset talar för att den ligger i direkt anslutning till fastigheten. Å andra sidan skriver du också att det finns en allmänning mellan, vilket talar för att det inte är inom hemfridszonen. Jag kan av den anledningen inte ge dig något definitivt svar på huruvida er brygga ligger inom er hemfridszon eftersom det hade krävt mer information. Du kan läsa mer om detta här

Sammanfattningsvis

Allmänhetens möjlighet till användande av bryggan beror på huruvida den ligger inom er hemfridszon eller inte.

Inom hemfridszonen - ingen har rätt att nyttja bryggan utan er tillåtelse. Ni har också rätt att avgränsa allmänheten genom staket om ni önskar det eftersom ni har full rådighet över marken.

Utanför hemfridszonen - allemansrätten gäller. Allmänheten får nyttja bryggan tillfälligt, exempelvis vid kortare förtöjning. Om användandet hindrar eget nyttjande eller medför olägenhet på annat vis har ni rätt att avvisa besökarna.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida KällhageRådgivare